Masz pytanie? Zadzwoń: +48 788 837 887 | Pn. – pt.: 9:00 - 16:00

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko od 13 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Ashwagandha - 8 powodów, dla których jest najlepsza na stres

Ashwagandha (witania ospała lub withania somnifera), szukana często pod nazwą aszwganda, zaczęła być popularna już kilka tysięcy lat temu, gdy do radzenia sobie ze stresem wykorzystywali ją hinduscy królowie. Współczesna nauka potwierdza, że to silny adaptogen, czyli sposób na naturalne budowanie odporności i radzenie sobie z nerwami.


W medycynie naturalnej stosuje się withania somnifera, by przywrócić równowagę psychiczną po silnym wstrząsie czy wyczerpaniu. Pod tym względem świetnie sprawdza się we współczesnym, przeładowanym bodźcami świecie.

Obecnie istnieje kilka najpopularniejszych sposobów radzenia sobie ze stresem. Jeden z najchętniej polecanych przez lekarzy to przyjmowanie silnych leków na receptę: uspokajających, rozluźniających czy poprawiających nastrój. Sposób bardzo skuteczny na chwile, jednak przy dłuższym stosowaniu zawodny. Leki antydepresyjne czy benzodiazepiny dla niektórych mają zbyt agresywne działanie. Wiele osób ma po ich zażyciu poczucie otumanienia czy sztucznego pobudzenia, które im nie odpowiada. Równie gwałtownie przestają działać. Szczególnie przy dłuższym zażywaniu owocuje to nagłym spadkiem nastroju czy wywołaniem poczucia niepokoju i rozdrażnienia. Przy uzależnieniu psychicznym pacjent ma wrażenie, że bez leków nie jest w stanie poradzić sobie z najprostszymi czynnościami i musi sięgać po coraz silniejsze dawki.


Co na stres zamiast chemicznych leków?


Dobrą alternatywą dla takich groźnych środków są metody naturalne. Najprostsze z nich to wyciszająca medytacja czy ruch na świeżym powietrzu, który pobudza wydzielanie endorfin czy antydepresyjnej witaminy D. Warto wypróbować też metody ziołowe, w tym adaptogeny.

Co to są adaptogeny?

Adaptogeny to substancje, które zamiast tłumić objawy stresu, zwiększają odporność organizmu na czynniki zewnętrzne. Dzięki temu stosując je nie stajemy się z czasem bardziej zestresowani, jak w przypadku leków czy używek, lecz coraz lepiej chronieni przed czynnikami stresującymi.

Przykład działania adaptogenów na organizm:
Osoby, które wcześniej w czasie kończenia ważnego raportu były „w rozsypce” i musiały co chwilę ratować się kawą lub lekami, po regularnym stosowaniu mogą łatwiej poradzić sobie z obowiązkami i nie odczuwać tej sytuacji jako napięcia. Później szybciej zregenerują się i będą gotowe na następne wyzwania.

Skąd taka moc ashwagandhy (aszwagandy)?

Stare ajurwedyjskie teksty tłumaczą to faktem, że withania somnifera sama ma duże możliwości adaptacyjne, bo żyje na spalonych słońcem i suchych indyjskich pustyniach. Te właściwości ma przekazywać nam, gdy sięgamy po nią w formie sproszkowanego korzenia. Współczesna nauka tłumaczy, że w składzie ma steroidowe laktony, czyli substancje aktywne biologiczne, które działają m.in. przeciwnowotworowo i przeciwbakteryjnie. Do tego to źródło:


•    wzmacniających filosteroli
•    alkaloidów
•    żelaza

To ostatnie poprawia produkcję białych krwinek, a tym samym dodaje sił i jest pomocne przy anemii czy przemęczeniu.

Ashwagandha a tarczyca

Co ciekawe, badania wykazały też związek ashwagandhy i zdrowia tarczycy. Zły stan tego organu sprzyja depresji i przemęczeniu co tłumaczy, dlaczego na stres i wieczne nerwy tak często skarżą się osoby z chorą tarczycą. Te, które przyjmują już leki tarczycowe i mają dość tabletek, mogą sięgać po withania somnifera w proszku. Tą ekologiczną ma na przykład Nutrisslim (Bio Ashwagandha Powder). Można dodawać ją do koktajli, herbaty czy porannej szklanki wody.

Ashwagandha i długotrwałe stosowanie

W przeciwieństwie do sposobów na stres takich, jak leki uspokajające, alkohol czy papierosy, witania ospała nie uzależnia i nie wywołuje groźnych skutków ubocznych. Stosując ją nie musimy zwiększać dawek, a w organizmie nie buduje się tolerancja na zawarte w niej substancje. To łagodny środek, po który możesz sięgnąć w każdej chwili. Ashwagandha to  wykorzystywana od tysięcy lat roślina, której dawkowanie jest od lat znane. Wystarczy zwykle jedna lub dwie kapsułki dziennie, by już po kilku tygodniach odczuć różnicę.

Ashwagandha a badania naukowe

Ciekawe badania na ten temat przeprowadziła Pukka. 218 osób przez zaledwie miesiąc przyjmowało po dwie kapsułki ashwagandhy dwa razy dziennie.
 Jakie były skutki?
•    69 proc. z nich zaobserwowało lepszą jakość snu
•    45 proc. mniejszy stres w czasie codziennych sytuacji
•    18 proc. podniesienie poziomu energii


Największe badania na ten temat przeprowadzono w ojczyźnie ajurwedy - w Indiach, a konkretnie w szpitalu Ashwins Health Care and Research Centre w Hyderabadzie.  Po dwóch miesiącach podawania chronicznie zestresowanym pacjentom po 600 mg ashwagandhy dziennie, poprawił się nie tylko ich nastrój. Zmniejszyły się też markery hormonów stresu w ich krwi, czyli mówiąc obrazowo: ich organizm stał się lepiej przystosowany do stresujących sytuacji. Badania te udowadniają, ż korzystne działanie ashwagandhy to nie tylko subiektywne odczucia, ale też realne działanie na organizm.

Każda będzie równie dobra?

Jednak nie każdy naturalny preparat będzie równie korzystny dla zdrowia. Szczególnie warto wystrzegać się ziół z internetowych aukcji czy targowisk. W najlepszym razie taka substancja po prostu nie zadziała. Może być obecna w preparacie w zbyt małym stężeniu lub pozbawiona składników aktywnych. W przypadku witanii ospałej warto szukać preparatów, które mają potwierdzoną ilość steroidowych laktonów, które są jedną z najważniejszych substancji czynnych w tej roślinie. W Wholistic Ashwagandha Pukka zadeklarowana jest ich minimalna ilość: co najmniej 0,01% withanolidu A i 0,01% withaferinu A.

Co z ashwagandhą z Chin?

Warto też sprawdzić, czy preparat zawiera to, co deklaruje producent. Niedawno głośno było o tabletkach na odchudzanie czy koncentrację z internetu. Kupione na internetowej aukcji zawierały często chemiczne odpowiedniki naturalnych ekstraktów, szkodliwe dodatki a nawet pochodne narkotyków. Kupując w aptece mamy większą gwarancję bezpieczeństwa, ale wciąż nie wiemy, skąd konkretnie pochodzi użyta do produkcji ashwagandha (najczęściej po bliższej inspekcji opakowania lub strony producenta okazuje się, że to tania wersja pozyskiwana masowo w Chinach). Zioła z przemysłowych upraw z tego kraju mogą zawierać nie tylko pestycydy, ale nawet metale ciężkie.

Warto zwrócić uwagę na jakościowe źródła ashwagandy (withania somnifera) takie jak np:
Ashwagandha, withania somnifera

Moc ekologii w ziołach

Aby uniknąć takich przykrych niespodzianek warto od razu szukać certyfikatów ekologicznych. Przykładowo Fushi Ashwagandha zawiera certyfikat Europejskiego Rolnictwa Ekologicznego i Soil Association. Sprawdzaj też, co poza samym proszkiem roślinnym zawiera taki produkt. Warto szukać roślin, które poprawiają wchłanianie czy działanie, jak np. algi brunatne i korzeń imbiru w przypadku Pukka Ashwagandha. Jednak wystrzegaj się stearynianu magnezu, żelatyny (wieprzowej, a więc nieodpowiedniej dla wegan i wegetarian) i sztucznych barwników. Wybieraj producentów, którym ufasz i takich, którzy dokładnie opisują to, co znajduje się w środku ich opakowań.


Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.Biowitalni to miejsce i ludzie, którzy chcą czerpać siłę i wiedzę z natury.

więcej o nas...

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje