Masz pytanie? Zadzwoń: +48 788 837 887 | Pn. – pt.: 9:00 - 16:00

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko od 13 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Czy da się odstawić cukier? (cz. I)

Ostatnio o cukrze zrobiło się głośno. Jedni starają się go ograniczać dla zdrowia, inni przekonują, że słodycze powinno się traktować jak papierosy, wprowadzając ostrzeżenia na opakowaniach i specjalny podatek. Większość z nas przede wszystkim chce wiedzieć, czy wyeliminowanie cukru z diety faktycznie będzie miało korzystny wpływ na zdrowie.

Jeśli chodzi o odżywianie, nie ma dziś gorętszego tematu, niż wpływ cukru na zdrowie i sposoby na zmniejszenie jego negatywnego działania.
Ostre słowa o cukrze znalazły się ostatnio w pracy Open Heart, opublikowanej przez British Medical Journal wspólnie z Brytyjskim Towarzystwem Sercowo-Naczyniowym (British Cardiovascular Society). Możemy w niej przeczytać, że „cukry dodane zapewniają energię (kalorie) ale spożywane w ilościach takich, jak obecnie, w rzeczywistości utrudniają produkcję energii. Dodatkowo sprzyjają też wielu chorobom kardiometabolicznym a przez to prowadzą do obniżonej jakości życia i jego skrócenia. W związku z tym nie można ich traktować jako pożywienie.”
Przełomowa opinia naukowców odzwierciedla to, co coraz częściej słyszymy z mediów: że cukier jest szkodliwy i powinniśmy go ograniczać. Ile więc powinniśmy zjadać? Czy rzeczywiście jest on toksyczny? I czy da się przeprowadzić „detoks” od cukru? Dzięki rosnącemu zainteresowaniu tym tematem od niedawna da się odpowiedzieć na te pytania trafniej, niż kiedykolwiek wcześniej. Sprawdźmy więc, jakie są fakty.

Ile cukru powinniśmy jeść?


Jeśli każemy zrezygnować z cukru członkowi plemienia Hadza z Tanzanii, mówiąc że cukier jest niezdrowy, na pewno nas nie posłucha. Hadza to jedna z ostatnich zachowanych kultur zbieracko-łowieckich. Ich dieta jednak obfituje w cukier podobnie, jak w krajach rozwiniętych. Mało tego - cukier jest ważną częścią tradycyjnej diety Hadza i to z niego składa się ok. 15 % energii, jakiej dostarczają sobie członkowie tego ludu wraz z pożywieniem. Podobnie jest w wielu innych kulturach przedindustrialnych. Jednak istnieje ważna różnica pomiędzy ich dietą, a naszą: w ich przypadku cukier pochodzi wyłącznie z miodu.

Antropologowie twierdzą, że miód to ważna część naszej diety od kilku tysięcy lat, ale możliwe, że jadano go już znacznie wcześniej. Choć uważa się go za lepszy dla zdrowia od cukru rafinowanego, ich skład niewiele się różni a ilość substancji odżywczych innych, niż cukier, jest w nim zbyt mała, by miała znaczenie dla zdrowia. Mimo to tradycyjne kultury, takie jak Hadza, są przykładem doskonałego zdrowia i rzadko cierpią na choroby wywołane spożyciem cukru. Jak to możliwe?

Gwałtowny wzrost spożycia cukru nastąpił w trakcie rewolucji przemysłowej. Spożycie cukru rafinowanego (sacharozy) w Anglii wzrosło z 130 g tygodniowo w 1815 roku do dzisiejszego poziomu 344,4 g cukru w diecie kobiet i 478,8 g w diecie mężczyzn. Średnio daje to 11,7 i 16 łyżeczek cukru dziennie.

Podobnie jest w przypadku dzieci i nastolatków co szczególnie martwi, ponieważ mają niższą wagę ciała w porównaniu do dorosłych. Oznacza to, że spożywają nienaturalnie dużo cukru.[I][II]

Jeśli zestawimy rzeczywiste spożycie cukru z poziomem uznawanym za zdrowy dojdziemy do wniosku, że większość z nas spożywa co najmniej o dwa razy więcej, niż wynoszą zalecenia. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje, by mniej niż 10 % kalorii pochodziło z cukru. Brytyjski Zespół Doradztwa Żywieniowego (SACN) uznaje, że bezpiecznie można zjeść 5 % dziennej energii w cukrze. Daje to mniej, niż:

  • 9 łyżeczek (38 gram) dziennie dla mężczyzn
  • 6 łyżeczek (25 gram) dziennie dla kobiet
  • 3-6 łyżeczek (12-25 gram) dziennie dla dzieci

Cukier w naszej diecie pochodzi w większości ze źródeł „ukrytych”- słodzonych napojów gazowanych, soków, koktajli, napojów energetycznych, żywności pakowanej i przetworzonej.

Potwierdza to jedno z ostatnich badań, które wykazało, że 74 % żywności pakowanej, jaką możemy kupić w markecie, zawiera dodatek cukru [III]. Powszechność jego występowania może szokować. Dodatkowo producenci ukrywają go pod różnymi nazwami, przez co trudno jest zorientować się w składzie nawet osobom, które starają się jeść świadomie.

Nazwy, pod którymi występuje cukier i słodziki:

  • Sacharoza
  • Syrop kukurydziany
  • Fruktoza
  • Miód
  • Syrop glukozowo-fruktozowy
  • Syrop klonowy
  • Melasa
  • Maltodekstryna
  • Maltitol
  • Syrop z agawy/ nektar z agawy
  • Cukier z trzciny cukrowej
  • Erythritol
  • Słód jęczmienny
  • Dekstroza
  • Cukier kokosowy
  • Odparowany sok trzcinowy
  • Koncentrat soku owocowego
  • Cukier winogronowy
  • Cukier surowy
  • Cukier brązowy
  • Cukier Demerara
  • Cukier palmowy
  • Syrop ryżu brązowego
  • Cukier daktylowy

A ile ty cukru zjadasz - sprawdź to w tabeli poniżej:

tabela cukeir

Łatwo zauważyć, że cukier od niedawna stał się powszechny we współczesnej, przetworzonej diecie. Jemy go dużo więcej, niż wynoszą zalecenia. Ale czy jest się czym martwić?

Odpowiedź wkrótce w drugiej części debaty wokół cukru.  Czy da się odstawić cukier? (cz. II) >

Źródła:

[I]Cordain L, et al. Origins and evolution of the Western diet: health implications for the 21st century. Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):341-54.
[II]Official Statistics. National Diet and Nutrition Survey: results from Years 1 to 4 (combined) of the rolling programme for 2008 and 2009 to 2011 and 2012. From: Public Health England and Food Standards Agency. First published: 14 May 2014
[III]Ng SW, Slining MM, Popkin BM. Use of caloric and noncaloric sweeteners in US consumer packaged foods, 2005-2009. J Acad Nutr Diet. 2012 Nov;112(11):1828-34.e1-6

Ben Brown

Ben Brown

Ekspert medycyny naturalnej, były dyrektor techniczny w firmie Viridian Nutrition.

Wiodący ekspert w dziedzinie żywienia, medycyny naturalnej i zdrowego stylu życia. Jest uznanym mówcą międzynarodowym, uczy na temat zdrowego żywienia, dietetyki i suplementacji. Jest autorem książki "The Digestive Health Solution". Jest członkiem rady doradczej przy UK Collage of Nutrition and Health (BCNH), występuje regularnie na międzynarodowych konferencjach i warsztatach oraz udziela się w branżowych gazetach i naukowych czasopismach. 

Czytaj artykuły eksperta

Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.Biowitalni to miejsce i ludzie, którzy chcą czerpać siłę i wiedzę z natury.

więcej o nas...

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje