Masz pytanie? Zadzwoń: +48 788 837 887 | Pn. – pt.: 9:00 - 16:00

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko od 13 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Istotne powody dlaczego możesz czuć się wiecznie zmęczony

Współczesny deficyt energii

Zadziwiające jest , że aż 1 na 4 osoby przyznają dziś, że chroniczne zmęczenie to dla nich duży problem. Jednakże fakt, że zmęczenie dotyczy tak wielu osób nie znaczy, że musisz się z nim godzić.

Trudno zebrać myśli

Zmęczenie może dotykać zarówno ciała, jak i umysłu z symptomami takimi jak: zmęczenie mięśni, brak motywacji, obniżony nastrój, trudność z zebraniem myśli, bóle ciała i głowy. Wielu ludzi radzi sobie z takimi objawami za pomocą jedzenia, stymulantów czy alkoholu.

W czym tkwi problem?

Istnieje wiele przyczyn, które mogą wywoływać ciągłe uczucie zmęczenia. Należą do nich problemy ze snem, brak aktywności fizycznej, nadwaga, niezdrowe odżywianie się, czy chroniczny stres. Na poziomie komórek problemem może być słaba produkcja energii komórkowej.

Zmęczenie może być też objawem poważniejszych schorzeń, więc przed podjęciem terapii warto poradzić się lekarza.

Zmiana diety i stylu życia może zwiększyć poziom energii a odpowiednie suplementy mogą wspierać Twoją drogę na szczyt formy. W poniższym przewodniku podpowiemy, jak to zrobić.

1. Popraw komórkowe Qi

Przekształcenie pożywienia w energię zachodzi w mitochondriach zwanymi też „komórkowymi elektrowniami”, gdyż produkują one energię, która odżywia ciało i umysł.

Efektywna produkcja energii komórkowej zależy od codziennych dostaw składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowej pracy mitochondriów. Przy częstych niedoborach jest możliwe, że Twoje ciało nie otrzymuje składników odżywczych koniecznych by stworzyć potrzebną ilość energii.

Składniki takie, jak D-ribose, Acetyl-L-karnityna, Kwas Jabłkowy i Magnez są bezpośrednio związane z produkcją energii komórkowej i jest już dostępnych wiele badań potwierdzających to działanie. Redukują one zmęczenie poprzez dostrojenie Twoich mitochondriów tak by Twoje ciało produkowało energię w sposób bardziej efektywny.

Badania udowadniają, że gdy komórki mają mało energii i czujemy się wycieńczeni, przyjmowanie raz lub dwa razy dziennie tych składników może przywrócić energię komórkową i poprawić poziom energii (Qi) w zaledwie kilka tygodni. Mogą też poprawić sen, nastrój, jasność umysłu i ogólne dobre samopoczucie.


2. Doładuj baterie z naturalnym enzymem energii

Koenzym Q10 (CoQ10) zyskał popularność jako suplement diety przepisywany na zmęczenie, gdyż bierze udział w produkcji energii komórkowej. W mitochondrium, czyli produkującym energię składniku naszych komórek, CoQ10 uczestniczy w syntezie adenozynotrijfosforanu (ATP), czyli głównej formy energii w naszym ciele.

Wczesne badania nad CoQ10 skupiały się na tym, że zmniejsza on zmęczenie po ćwiczeniach. Co ciekawe, wyniki nie zawsze to potwierdzały, ale warto wiedzieć, że mogło się to wiązać z nieodpowiednią dawką, która najczęściej utrzymywała się na poziomie 70-100 mg. Dopiero przy dawce na poziomie 150 mg zanotowano zmniejszenie zmęczenia.

Późniejsze badania wykorzystywały dawkę 100 mg trzy razy dziennie (przyjmowane wraz z pożywieniem, bo tłuszcz poprawia wchłanianie) potwierdzając korzystne działanie CoQ10 na poziom energii.

Osoby cierpiące na chroniczne, uciążliwe zmęczenie wykazywały znaczącą poprawę po ok. 40 dniach. Zmniejszały się u nich również bóle mięśni i głowy. To naturalne, bezpieczne i warte wypróbowania rozwiązanie dla osób, które są stale zmęczone.


3. Niedobór CoQ10?

Niewielkie ilości CoQ10 występują w pożywieniu, jednakże większość produkuje Twoje ciało. Niestety, często w zbyt małej ilości. Głównym powodem, dla którego możemy mieć niedobór, są czynniki genetyczne (niektórzy mniej wydajnie produkują CoQ10), stres oksydacyjny związany z wiekiem starzeniem się organizmu, cholesterol czy leki statynowe , które blokują wchłanianie CoQ10.

Koenzym Q10 jest nazywany eliksirem młodości . Po 30 roku życia jego produkcja przez organizm znacząco spada.


4. Pytanie o witaminę B

Choć mówi się, że „większość ludzi wraz ze zrównoważoną, różnorodną dietą otrzymuje wszystkie składniki mineralne i witaminy, których potrzebuje”, to w rzeczywistości niedobory są powszechne, nawet wśród osób, które odżywiają się prawidłowo.

Zdrowe odżywianie jest oczywiście bardzo ważne, ale warto zrównoważyć poziom spożywanych witamin za pomocą kompleksu z witaminą B, dzienną dawką multiwitaminy lub formułą mineralną w kapsułkach. Szczególnie istotna dla nastroju i poziomu energii jest witamina B, gdyż bierze udział w produkcji energii w ciele i jest ważna dla mózgu.

Przeprowadzona ostatnio analiza ośmiu badań naukowych udowodniła, że produkty zawierające witaminy i minerały, szczególnie wysokie dawki witamin B, zmniejszają uczucie zmęczenia, stresu, rozdrażnienia i niepokoju poprawiając nastrój i ogólne samopoczucie. Suplementy miały pozytywny wpływ mimo, że badania przeprowadzano nie na osobach z niedoborami, a na osobach zdrowych.

Jeśli więc czujesz się wypalony, zmęczony, smutny, zestresowany i na niskich obrotach, możesz wypróbować dobrą Multiwitaminę, B Complex lub Mineral Formula.

Według badań dobrze działają przyjmowane codziennie i choć niektórzy zauważają szybką poprawę, w większości przypadków trzeba będzie poczekać do miesiąca na pełen efekt.

Energia od A do Z - przewodnik

  • Acetyl-l-karnitina

Naturalnie produkuje ją nasze ciało. Odkrywa ważną rolę w transporcie kwasów tłuszczowych do mitochondrium, co jest niezbędne dla produkcji energii. Bez karnityny kwasy tłuszczowe nie mogą dotrzeć do mitochondrium, a przez to komórki ciała mogą do produkcji energii wykorzystać tylko cukier.

  • Adaptogeny

Adaptogeny Qi to tradycyjna nazwa ziół, które stosuje się do powiększania poziomu energii i radzenia sobie ze stresem. Warto wypróbować mieszankę takich ziół jak Ashwagandha (Withania), Żeń-szeń syberyjski Shisandra chinensis ( cytryniec chiński) czy Rhodiola( różeniec), gdyż każde z nich ma udowodnione działanie poprawiające nastrój i zmniejszające zmęczenie.

  • B Complex

Stoi za nimi wiele badań udowadniających, że mogą zmniejszać zmęczenie, stres, zdenerwowanie i rozedrganie. Witaminy B poprawiają też nastrój i ogólne samopoczucie.

  • Witamina C

Suplementy witaminy C poprawiają nastrój, a badania pokazują, że codzienne przyjmowanie witaminy C znacząco zmniejsza odczuwalne napięcie u osób mających stresującą pracę zmniejszając również poziom hormonu stresu.

  • Glicyna

Głównym powodem, dla którego czujemy się zmęczeni, jest brak snu. Przyjmowanie 3 gram glicyny z wodą na godzinę przed snem poprawia jakość snu i sprawia, że następnego dnia czujemy się świeżsi i bardziej wypoczęci. Warto przyjmować z magnezem i cherry , które również poprawiają sen.

  • Jod

Obecnie trwa powrót epidemii niedoboru jodu, gdyż coraz mniej osób dostarcza go sobie z pożywieniem. To pierwiastek ważny dla zdrowia tarczycy, a ta z kolei kontroluje metabolizm i poziom energii. Warto sięgać codziennie po Multiwitaminę i Mineral Formula, gdzie znaleźć można 150 mcg niezbędnego na co dzień jodu.

  • Żelazo

Niedobór żelaza czyli anemia jest powszechny, szczególnie wśród kobiet. Żelazo pomaga transportować tlen w ciele a symptomy anemii to m. in. zmęczenie, senność, trudność w zebraniu myśli, trudność ze złapaniem oddechu, palpitacje serca i bladość. Jeśli jesteś anemikiem i potrzebujesz żelaza, wypróbuj bisalicyninan magnezu (z witaminą C, kwasem foliowym i witaminą B12) , który jest łagodniejszy dla układu trawiennego i lepiej przyswajalny niż większość dostępnego żelaza.

  • Magnez

Niezbędny dla aktywności enzymu odpowiedzialnego za produkcję energii w komórkach. O ile do niedawna niedobory były rzadkie z uwagi na dużą obecność w diecie zielonych warzyw liściastych, orzechów, nasion i zbóż, to dziś nadmiar żywności wysoko przetworzonej sprawił, że zmniejszyło się spożycie magnezu w ciągu ostatnich lat. Magnez odgrywa kluczową rolę w wielu procesach ważnych przy uprawianiu aktywności fizycznej, jak np. funkcjonowanie mięśni, dostarczanie tlenu, produkcja energii czy balans elektrolitów. Niedobór magnezu łączy się ze zmęczeniem i wyczerpaniem.

  • Kwas jabłkowy

Można go znaleźć w wielu sokach roślinnych w tym soku z jabłek. Poprawia produkcję energii w komórkach, będąc jednym z kluczowych komponentów w cyklu procesu produkcji energii w ciele. Kwas jabłkowy wiąże minerały tworząc reakcję w układzie trawiennym, która poprawia wchłanianie tychże minerałów.

Już 30 minut ćwiczeń dziennie zwiększa liczbę mitochondriów w komórkach o 53 %.

Mała porcja gorzkiej czekolady zjadana codziennie zmniejsza chroniczne zmęczenie o 30 %.

Zmiana trybu życia dla energii i witalności

1. Wypocznij i nabierz sił
Niektórzy czują się, jakby każdego dnia swojego życia mieli jet lag ( zespół nagłej zmiany czasowej w trakcie podróży samolotem). Nie dlatego że regularnie podróżują samolotem ale dlatego, że nie wysypiają się w nocy. Potrzebujemy 7-8 godzin snu każdej nocy. Poprawić jakość snu można za pomocą regulacji godzin kładzenia się do łóżka i znajdując czas na relaks przed snem (1-2 godziny). Można też zaciemnić sypialnię i zostawić urządzenia elektroniczne za drzwiami.

2. Odstaw cukier
Wbrew powszechnej opinii cukier nie dodaje energii. Wręcz odwrotnie. Czy masz tak, że ok 15.00 czujesz spadek energii? Możliwe, że opadł Ci poziom cukru. Nie szukaj go jednak w słodyczach, lecz w naturalnych rozwiązaniach smakowych. Pomyśl o pełnych ziarnach zbóż, warzywach, świeżych owocach unikając produktów paczkowanych i przetworzonych i żywności pochodzących z fabryk. Z małym wyjątkiem gorzkiej czekolady

Ciemna czekolada i kakao od dawna są wykorzystywane przy zmęczeniu. Kakao zawiera składniki, które zmniejszają stany zapalne i stres oksydacyjny, zwiększając odporność na zmęczenie fizyczne.

3. Nowe mitochondria
Istnieje łatwy sposób na zwiększenie ilości produkujących energię mitochondriów w komórkach: aktywność fizyczna. Ćwiczenia zwiększają ilość i zdrowie twoich mitochondriów a przy tym są darmowe. Zejdź z kanapy i włóż wygodne buty. Nie musisz biec maratonów – wystarczy relaksujący spacer 30 minut kilka razy w tygodniu.

Ben Brown

Ben Brown

Ekspert medycyny naturalnej, były dyrektor techniczny w firmie Viridian Nutrition.

Wiodący ekspert w dziedzinie żywienia, medycyny naturalnej i zdrowego stylu życia. Jest uznanym mówcą międzynarodowym, uczy na temat zdrowego żywienia, dietetyki i suplementacji. Jest autorem książki "The Digestive Health Solution". Jest członkiem rady doradczej przy UK Collage of Nutrition and Health (BCNH), występuje regularnie na międzynarodowych konferencjach i warsztatach oraz udziela się w branżowych gazetach i naukowych czasopismach. 

Czytaj artykuły eksperta

Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.Biowitalni to miejsce i ludzie, którzy chcą czerpać siłę i wiedzę z natury.

więcej o nas...

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje