Masz pytanie? Zadzwoń: +48 788 837 887 | Pn. – pt.: 9:00 - 16:00

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko od 13 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Niezbędnik mocnej odporności przed sezonem zimowym

Pierwszy śnieg za nami. Coraz chłodniejsze noce, coraz ciemniejsze wieczory  – jak te jesienne zmiany wpływają na nasze zdrowie ? W jaki sposób możemy przygotować się na nadejście zimy?

Natura zna odpowiedzi na pytanie, jak przystosować się do zmieniających się pór roku. Jesień to czas żniw, a tradycyjna dieta obfituje w jagody i borówki, które są bogactwem witaminy C. Zbieranie roślin bogatych w cynk oraz grzybów dostarczających witaminę D od dawien dawna zapewniało składniki odżywcze potrzebne do wzmocnienia odporności i przetrwania zimy.

Tradycyjne metody ochrony żywności polegały na prostej fermentacji jesiennych warzyw oraz produktów mlecznych, co nie tylko pozwalało przechować żywność przez ubogie zimowe miesiące, ale też dostarczało korzystne bakterie oraz błonnik potrzebny nam, a by jelita wytwarzały czynniki odpornościowe, niektóre witaminy z grupy B oraz krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Mówiąc w skrócie, jesienna spiżarnia była przepełniona żywnością bogatą w składniki odżywcze, które wzmacniały układ odpornościowy i przygotowywały nasz organizm do zwalczania zimowych chorób.

Bez wątpienia we współczesnym pędzącym i stresującym świecie możemy uczyć się od naszych przodków lekcji odżywiania się. A więc które składniki odżywcze są dla nas najważniejsze przy zmianach pór roku?

Witamina D

Coraz mniej światła dziennego i odwrócenie się planety od słońca sprawia, że populacje północnej półkuli nie są w stanie wchłonąć promieni słonecznych przez skórę i przetworzyć ich w witaminę D. Co za tym idzie, o tej porze roku wzrasta liczba depresyjnych sezonowych zaburzeń afektywnych (SAD). W 2010 oszacowano, że 6% populacji Wielkiej Brytanii zostało dotknięte SAD, jednak te liczby mogą być znacznie niższe od faktycznych danych. Uważano bowiem, że na taką dolegliwość narażone były tylko osoby starsze, wegetarianie, weganie, osoby siedzące w domu oraz ubierające się skromnie. Obecnie jednak Public Health England rekomenduje WSZYSTKIM osobom dorosłym i dzieciom przyjmowanie suplementu witaminy D od października do marca, aby zapobiec niedoborom. Witamina D to składnik odżywczy, który trudno jest dostarczyć z pożywieniem w wystarczającej ilości, ponieważ ta rozpuszczalna w tłuszczach witamina występuje w małych ilościach w rybach, mleku, jajkach i grzybach.

W dalszych badaniach, powiązano niedobór witaminy D z pacjentami cierpiącymi na krzywicę - poważną chorobę kości, której częstotliwość znacznie wzrosła  w ostatnich latach. Suplementy witaminy D są szeroko dostępne, jednak większość z nich pochodzi z wełny owczej. Niedawno odkryto roślinną formę witaminy D3 z porostu, co umożliwia wyprodukowanie suplementów z wegańską witaminą D3.

Cynk

Cynk jest jednym filarów odporności organizmu, którego zapobiegawcze i terapeutyczne działanie zostało potwierdzone w wielu badaniach. Cynk przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Wykazano, że zażycie cynku w ciągu 24 godzin od pojawienia się objawów przeziębienia wirusowego obniża ryzyko utrzymania się infekcji przez 7 dni o 50%. Badania wykazują, że 15mg cynku dziennie u osób dorosłych może wzmacniać układ odpornościowy w zimowych miesiącach.

Witamina C

Witaminę C można uznać za drugi filar odporności. Wiele komórek układu odpornościowego posiada zdolność gromadzenia witaminy C, która jest im potrzebna do spełniania swoich funkcji. W przypadku przeziębień wykazano, że suplementacja witaminy C w dawce 1000-2000 mg dziennie może skrócić okres występowania objawów.

Beta glukany

Beta glukany są to korzystne polisacharydy występujące w grzybach i owsie. Badania wykazały, że taka forma 1-3, 1-6 beta glukanów reguluje układ odpornościowy i wspomaga szybką reakcję immunologiczną przy infekcji. Może to przyczynić się do zmniejszenia stanu zapalnego oraz skrócenia okresu infekcji. Badania kliniczne wielokrotnie wykazały, że przyjmowanie tylko 250mg dziennie redukuje infekcje, szczególnie u osób narażonych na stres.

Probiotyki

Najświeższe dane wskazują na to, że korzystne bakterie, zwane probiotykami, są niezmiernie istotne dla ludzkiego zdrowia, szczególnie dla funkcji odpornościowych. Stanowią one dopiero rozwijającą się dziedzinę badań, jednak wiele badań przedwstępnych wykazało korzystny wpływ probiotyków na układ odpornościowy. Tak więc, jeśli przyjmujesz probiotyk dla zdrowego układu pokarmowego, być może przy okazji pomagasz organizmowi zwalczyć przeziębienie.

Szafran

Nadejście zimowej pogody oraz ciemne wieczory mogą prowadzić do obniżenia nastroju. Zanim sięgniemy po słodycze lub kofeinę, a nawet leki, warto pomyśleć o żywności, która może przynieść nam ulgę. Szafran, przyprawa kuchenna, standaryzowana do 0,2% safranalu, wykazuje działanie podobne do leków przeciwdepresyjnych w podwyższaniu nastroju przy dawce 30mg dziennie.


Viridian Nutrition uznało Szafran za  Składnik Roku Viridian 2018. Dzięki przeglądowi szerokiej gamy badań poświęconych składnikom odżywczym i ziołom oraz rozmowom z autorytetami w tej dziedzinie, Viridian dostrzegł wspaniałe właściwości szafranu i z niecierpliwością bada jego inne korzyści dla zdrowia.

Aby przeżyć zimę w dobrym zdrowiu, spożywaj rodzaje żywności występujące o danej porze roku – tak jak by to robiła twoja babcia. W ten sposób dostarczysz organizmowi składniki odżywcze potrzebne organizmowi właśnie o tej porze roku. Zajmij się tradycyjnymi czynnościami takimi jak czytanie czy rozmowa zamiast oglądania telewizji czy siedzenia przed komputerem. Ciesz się spacerami w słoneczne jesienne dni oraz odwiedź sklep zdrową żywnością, aby wzbogacić swoją dietę.
 

Autor: Jenny Hall jest Specjalistką Odżywiania się oraz Doradcą Technicznym Viridian Nutrition. Ukończyła studia licencjackie z Nauk o Odżywianiu.

Źródła:
Akhondzadeh S, Fallah-Pour H, Afkham K, et al. Comparison of Crocus sativus L. and imipramine in the treatment of mild to moderate depression: a pilot doubleblind randomized trial. BMC Complement Altern Med 2004;4:12.  

Baggerley, C. A. et al.  Sunlight and Vitamin D: Necessary for Public Health.  J Am Coll Nutr:2015;34(4):359-65.
Bin Du, Chengyuan Lin, Zhaoxiang Bian, Baojun Xu.  An insight into anti-inflammatory effects of fungal beta-glucans.  Trends in Food Science & Technology, Volume 41, Issue 1, 2015, Pages 49-59.
Hemilä H and Chalker E.  Vitamin C for preventing and treating the common cold.  Cochrane Database Syst Rev. 2013 Jan.  31;1:CD000980.

Kang EJ, Kim SY, Hwang IH, Ji YJ.  The effect of probiotics on prevention of common cold: a meta-analysis of randomized controlled trial studies.  Korean J Fam Med. 2013 Jan;34(1):2-10.

Public Health England.  2016.  PHE publishes new advice on vitamin D. [Online] [Accessed: 28.09.2017 at https://www.gov.uk/government/news/phe-publishes-new-advice-on-vitamin-d]

Singh M, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 2. Art. No.:CD001364. DOI:10.1002/14651858.CD001364.pub3.3.

Zdjęcie: Alisa Anton on Unsplash

Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.Biowitalni to miejsce i ludzie, którzy chcą czerpać siłę i wiedzę z natury.

więcej o nas...

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje