Masz pytanie? Zadzwoń: +48 788 837 887 | Pn. – pt.: 9:00 - 16:00

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko od 13 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Wymień olej w głowie - jak prawidłowo odżywiać swój mózg

Zdrowy mózg to mniejsze poczucie stresu, lepszy nastrój i skupienie a także poprawa pamięci zarówno w bliskiej perspektywie, jak i na starość. Razem sprawdźmy, jak niewielkie zmiany w diecie mogą przyczynić się do dużych (i pozytywnych!) zmian w mózgu.

Co jeść aby Twój mózg prawidłowo funkcjonował?

Trwa obecnie naukowa rewolucja, która zaczyna wreszcie łączyć odżywienie mózgu z jego zdrowiem. Choć od zawsze sięgaliśmy po określone produkty „na poprawę nastroju” albo żeby „lepiej się myślało”, to dopiero od niedawna zaczynają się pojawiać twarde dowody naukowe na to, że faktycznie coś w tym jest.

Na całym świecie przeprowadzono wiele badań, które udowadniają, że istnieje związek pomiędzy spożywanymi produktami, a zdrowiem mentalnym.

I dotyczy to każdego, niezależnie od wykształcenia, przekonań czy kraju pochodzenia. Dieta bogata w warzywa i owoce i uboga w produkty przetworzone sprzyja znacznej poprawie zdrowia i sprawności naszego mózgu.

Wiadomo już, że dieta bogata w cukier, tłuszcz i sztuczne dodatki, a uboga w minerały może pogorszyć wyniki w nauce u dzieci. Osoby, które jedzą mało warzyw i owoców, a dużo produktów przetworzonych są z kolei częściej zdenerwowane i w depresji. Można nawet przewidzieć, czy te przypadłości pojawią się w przyszłości na podstawie obecnej diety. Ci, którzy bardzo rzadko jedzą żywność przetworzoną a ich dieta opiera się głównie na roślinach, wolniej zapadają na choroby związane z wiekiem i mają mniejsze ryzyko Alzheimera czy demencji.

Pozostaje pytanie dlaczego właściwe odżywianie jest aż tak ważne? Ponieważ wiele kluczowych procesów zachodzących w mózgu, w tym produkcja energii, neurotransmisja, budowanie i naprawa połączeń nerwowych, mogą zaistnieć tylko wtedy, jeśli mamy odpowiednią ilość składników odżywczych. Innymi słowy są budulcem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Mówiąc prosto: praca twojego mózgu zależy od dostarczanych mu składników odżywczych.


Proste składniki odżywiające Twój mózg

Prawidłowe odżywianie się (takie, które będzie korzystne dla mózgu) jest łatwiejsze, niż myślisz. Wystarczą proste wskazówki i odrobina motywacji, by wyczyścić kuchenne szafki i zacząć nowy, ultra zdrowy sposób odżywiania.

  1. Wybieraj zielone
    Regularne spożywanie zielonych warzyw liściastych to gwarancja wysokiego poziomu mikroskładników odżywczych. To pokarm o najwyższym skoncentrowaniu substancji odżywczych. Codziennie sięgaj co najmniej po jedną porcję.

  2. Jagody, jagody, jagody
    Pod skórką o intensywnym kolorze kryją one wyjątkowo dużą ilość składników odżywczych, szczególnie ważnych dla zdrowia mózgu. Warto jeść ok. 150 gram co najmniej 3 razy w tygodniu.

  3. Więcej ryb, mniej mięsa
    Ryby są bardzo ważne dla zdrowia mentalnego. Sięgaj po pieczoną lub przygotowaną na parze rybę co najmniej dwa razy w tygodniu.

  4. Orzechy i orzeszki
    Migdały, orzechy laskowe i pistacje (surowe, nie solone) poprawiają kondycję serca więc i mózgu. Są też apetyczną przekąską i dodatkiem do sałatek. Codziennie sięgaj po garść orzechów.

  5. Mączny umysł
    Neurolog dr. David Pearlmutter w książce „Grain Brain” zwraca uwagę na zbyt częste sięganie po pszenicę, węglowodany i cukier i związane z tym niepokojące skutki ich oddziaływania na mózg . Warto unikać przetwarzanych płatków śniadaniowych, ukrytego cukru i słodyczy – od tego zależy zdrowie mózgu.


Wymień olej w głowie

Można bez przesady powiedzieć, że bez zawartych w oleju rybnym kwasów omega 3 trudno byłoby nas nazwać ludźmi. Największe autorytety w dziedzinie biologii przekonują, że bez nich nie bylibyśmy w stanie z biegiem tysiącleci wykształcić tak dużego mózgu. A jednak we współczesnej diecie brakuje nam tych kwasów.

Szacuje się, że średnie spożycie kwasu omega –3 (a konkretnie EPA) i kwasu DHA powinno wynosić. 250 mg dziennie. Niestety tylko 1 na 4 osoby w ogóle sięga po jakikolwiek olej rybny.

Brytyjski The Scientific Advisory Committee on Nutrition rekomenduje minimum 450 mg kwasów EPA i DHA dziennie. 

Niski poziom omega 3 ma związek z szeroką gama schorzeń psychicznych, ponieważ kwasy te w dużej mierze tworzą frakcję lipidową ludzkiego mózgu i odgrywają ważną role w wielu funkcjach neurologicznych.

Czołowi psychiatrzy radzą, by dla zdrowia mentalnego spożywać 1000 mg EPA i DHA dziennie ze źródeł takich jak tłuste ryby lub suplementy zawierające olej z ryb. Podobne są rekomendacje lekarzy kardiologów.


7 cech dobrego suplementu z olejem z ryb:

Warto zwrócić na nie uwagę wybierając olej z kwasem omega dla twojej rodziny:

rybkaCzystość
Wybierz olej z ryby nieoceanicznej, żyjącej w świeżych wodach lądowych, tak by był wolny od zanieczyszczeń.

rybkaPełne spektrum
Sprawdź czy wybrany przez ciebie olej zawiera pełny profil naturalnych kwasów tłuszczowych, w tym Omega 3, 6,7 & 9.

rybkaEkologiczny
Szukaj certyfikatów takich jak np. Soil Association, które potwierdzają pełną kontrolę środowiska w którym żyją ryby..

rybkaŚwieży
Najświeższy olej to ten, który produkuje się w ciągu kilku godzin od pozyskania, używając procesu delikatnego przetwarzania.

rybkaZrównoważony Rozwój
Warto dowiedzieć się czegoś więcej o danym oleju. Czy pozyskuje się go odpowiedzialnie i w duchu odpowiedzialności społecznej. Wykorzystanie dobrych zielonych praktyk daje pewność, że produkcja oleju to mało odpadów i niski ślad węglowy.

rybkaPrzetwarzanie
Ryby pochodzące z ekologicznie kontrolowanych wód śródlądowych nie wymagają chemicznego ani przemysłowego rafinowania w celu usunięcia zanieczyszczeń czy oksydacji. Są też naturalnie wolne od metali ciężkich, co umożliwia wykorzystanie łagodnego procesu produkcji, dzięki czemu zachowane zostają wszystkie kwasy tłuszczowe naturalnie występujące w rybie.

Starożytny sekret zdrowego mózgu

Jednym z najbardziej cenionych sposobów na odżywienie i wzmocnienie umysłu i ciała jest Ashwagandha (Withania somnifera) . Znana i używana od tysięcy lat Ashwagandha jest wciąż szeroko wykorzystywana w Ajurwedzie (tradycyjnym systemie leczenia w Indiach). Jest ceniona z uwagi na szerokie spektrum działania, a także możliwość zastosowania jako tonik u dzieci, natomiast u osób w wieku średnim i starszych dla podniesienia energii i ogólnie zdrowia.

Szczególnie ceni się ją jako remedium na ukojenie nerwów, dla zmniejszenia stresu i na poprawę pamięci. Współczesne badania potwierdzają, że Ashwagandha przynosi ulgę w tych przypadłościach.

Ostatnie lata przynoszą nowe dowody naukowe, sugerujące że Ashwagandha pełni ważną rolę w ochronie mózgu i wzmacnianiu funkcji kognitywnych. Wstępne badania udowadniają pewien wpływ na funkcje kognitywne a wciąż są zbierane nowe dane.

Przeprowadzono pięć badań klinicznych nad działaniem Ashwagandhy na osoby znerwicowane. Okazało się, że symptomy związane ze stresem uległy zmniejszeniu. Jedne z badań przeprowadzono nad niezwykle silnie skoncentrowanym ekstraktem, wyniki potwierdziły, że 300 mg ashwagandhy dwa razy dziennie znacząco zmniejsza symptomy stresu i poziom hormonu stresu (kortyzolu) we krwi już po dwóch miesiącach spożywania.

                                     

Uważa się, że Ashwagandha może zabezpieczyć przed utratą funkcji kognitywnych związaną wiekiem w związku z ochroną mózgu przed skutkami stresu. W zdrowym ciele zdrowy umysł.


Substancje, które budują mózg

Słabe funkcje kognitywne i nasilające się problemy ze zdrowiem mentalnym to coraz większy problem u dzieci. Choć nieprawidłowe odżywianie to nie jedyny powód złej kondycji psychicznej, wymienia się je wśród najważniejszych. Substancje odżywcze są kluczowe dla funkcjonowania mózgu, a zwiększone spożycie rafinowanych tłuszczów, cukrów i dodatków do żywności może mieć niekorzystny efekt.

Pojawia się coraz więcej dowodów na to, że substancje odżywcze mogą wpływać na rozwój funkcji kognitywnych i zachowanie u dzieci. Szczególnie negatywny wpływ ma nadmiar rafinowanych i przetworzonych produktów, niedobór kwasów omega 3, witamin i minerałów.

Ostatnio przeprowadzono ważne badanie które pokazuje, że zdrowa dieta bogata w kwasy tłuszczowe omega 3 , błonnik i kwas foliowy owocuje rzadszymi przypadkami braku skupienia i hiperaktywności (ADHD) w porównaniu z dziećmi, które jadły więcej rafinowanych i przetworzonych produktów i mniej składników odżywczych.

Jednak najważniejsze dla budowy mózgu okazują się być kwasy tłuszczowe omega 3, szczególnie te, które znaleźć można w oleju rybnym. Są one niezbędne zarówno dla budowy, jak i dla funkcjonowania mózgu i układu nerwowego.

Liczne badania nad olejem z ryb, które prowadzone były w celu sprawdzenia ich wpływu na poprawę zdrowia mózgu i pozytywne funkcje kognitywne potwierdzają , że taki olej może przynieść szczególny pożytek dzieciom z zaburzeniami zachowania oraz słabo radzącym sobie w szkole.


Koko loko czyli… świat oszalał na punkcie kokosów

Można odnieść wrażenie, że dziś każdy ma bzika na punkcje kokosów ale zapewniamy, że to coś więcej, niż nowa moda. Tłoczony na zimno olej kokosowy virgin wykazuje ciekawe potencjalne właściwości zdrowotne, w tym antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Jednak co ważniejsze, zawiera dużo wyjątkowych tłuszczów zwanych średniołańcuchowymi trójglicerydami (MCT).

Mózg do funkcjonowania potrzebuje wyjątkowo dużo energii – zużywa więcej kalorii, niż jakakolwiek inna część ciała. Choć cukry są ważne dla produkcji energii, naukowcy twierdzą, że i tak najistotniejsze znaczenie mają pod tym względem tłuszcze a wśród nich MCT.

W jednym z badań przeprowadzonych nad osobami z pogarszającą się pamięcią wyniki sugerują, że poprawia on znacząco funkcje kognitywne. Badanym podawano 20 gram (ok. 1,5 łyżeczki) oleju kokosowego virgin przez cztery tygodnie co znacząco poprawiło funkcje kognitywne.
Podobne wnioski mają też opiekunowie- partnerzy, którzy zaobserwowali w tym czasie większe skupienie, lepszy nastrój i wyższy poziom aktywności ich członków rodzin.

Warto dodać, że olej kokosowy nie wpływa negatywnie na poziom cholesterolu, za to dobrze na serce.

Olej kokosowy to dobra alternatywa dla masła, oliwy z oliwek i innych „smarowideł”. Dodatkowy plus - smakuje wybornie.


Cudowna moc PS

Jedym z najbardziej utrzymywanych sekretów zdrowia mentalnego jest Fosfatydyloseryna (PS). To rodzaj kwasu tłuszczowego o specjalnych właściwościach, szczególnie jeśli chodzi o aktywność neuroprzekaźników, w tym acetylocholiny, serotoniny i dopaminy. Wspiera zdrowie mózgu, hamuje utratę funkcji poznawczych wraz z wiekiem.

Przez ponad 30 lat naukowcy badali wpływ fosfatydyloseryny na mózg. Liczne badania udowodniły, że dawka 200-300 mg wpływa pozytywnie na funkcje kognitywne – szczególnie te, które się degenerują z wiekiem, w tym pamięć, uczenie się i koncentracja.

Substancja ta naturalnie występuje w pożywieniu i jest doskonale przebadana, więc można jej używać w dłuższej perspektywie. Wybierając suplement zwróć uwagę aby fosfatydyloseryna nie pochodziła z soi lecz aby była pozyskiwana ze słoneczników bo tylko taka zmniejsza ryzyko alergii i jest przyjazna dla środowiska.


W skrócie co odżywia Twój mózg:

  • Ashwagandha
    Wybierz silnie skoncentrowany 300 mg ekstrakt dwa razy dziennie by zmniejszyć stres i poprawić zdolność myślenia..

  • Witaminy B
    Są ważniejsze, niż inne witaminy dla zdrowia mózgu. Warto sięgać codziennie po dobrej jakości witaminę B i multiwitaminę.

  • Olej kokosowy
    Pełen wyjątkowych kwasów tłuszczowych zwanych średniołańcuchowymi trójglicerydami (MCT), które poprawiają funkcje kognitywne u osób, które zaczynają mieć problemy z pamięcią.

  • Omega-3
    Wiodące Stowarzyszenie Psychiatrów zaleca, by spożywać 1000 mg EPA i DHA dziennie. Kwasy powinny pochodzić z tłustych ryb lub suplementów zawierających olej z ryb.

  • Kwas liponowy
    Ten naturalny antyoksydant wciąż poddawany jest badaniom, które mają określić, czy sprawdza się przy hamowaniu starzenia się mózgu. Będziemy informować o wynikach.

  • NAC
    Badania nad kwasem NAC (N-acetylcysteina) sugerują, że mają zastosowanie w uzależnieniu i przy zachowaniach kompulsywno-uzależnieniowych. Suplementacja (1200-1500 mg dziennie) skutkowała zmniejszeniem częstotliwości uprawiania hazardu. Zdaniem naukowców NAC wpływa na ośrodek nagrody i zachowań uzależnieniowych w mózgu.

  • Fosfatydyloseryna
    Rodzaj kwasu tłuszczowego, który odkrywa kluczową rolę w aktywności neuroprzekaźników, w tym acetylcholiny, serotoniny i dopaminy a także ma troficzny wpływ na mózg.

  • Pycnogenol®
    To antyoksydant z kory francuskiej sosny morskiej. Nowe badania udowadniają, że poprawia wyniki na polu umysłowym u zdrowych pracowników wyższego szczebla w wieku 35 – 55 lat.

  • L-Teanina
    Ten aminokwas występujący naturalnie w liściach zielonej herbaty wpływa pozytywnie na funkcje poznawcze, jednocześnie sprzyjając relaksowi. To najbardziej „Zen” składnik z naszej listy. 

Ben Brown

Ben Brown

Dyrektor Techniczny w firmie Viridian Nutrition

Wiodący ekspert w dziedzinie żywienia, medycyny naturalnej i zdrowego stylu życia. Jest uznanym mówcą międzynarodowym, uczy na temat zdrowego żywienia, dietetyki i suplementacji. Jest autorem książki "The Digestive Health Solution". Jest członkiem rady doradczej przy UK Collage of Nutrition and Health (BCNH), występuje regularnie na międzynarodowych konferencjach i warsztatach oraz udziela się w branżowych gazetach i naukowych czasopismach. 

Czytaj artykuły eksperta

Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.Biowitalni to miejsce i ludzie, którzy chcą czerpać siłę i wiedzę z natury.

więcej o nas...

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje