Masz pytanie? Zadzwoń: +48 788 837 887 | Pn. – pt.: 9:00 - 16:00

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko 12,90 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Depresja jest dziś coraz powszechniejsza, właśnie dlatego warto poznać szafran

Depresja może dotykać nawet co piątego z nas. Warto poznać przyczyny i objawy depresji, a później zastanowić się, w jaki sposób jedzenie i naturalne rozwiązania mogą pomóc walce z tą chorobą.

Wystarczy otworzyć gazetę, by przeczytać o kolejnej gwieździe, która przyznała się do depresji. Modelka Cara Delevigne, medalistka olimpijska Justyna Kowalczyk a nawet książę Harry – to tylko kilka osób z wielu, które otwarcie mówią o chorobie. Według brytyjskich badań liczba osób, których dotyka ten problem (lub które chcą o nim mówić) stale rośnie: w 2014 roku 20 proc. mieszkańców Wysp powyżej 16 roku życia miało takie symptomy, podczas gdy jeszcze rok wcześniej o 1,3 proc. mniej. (1) Biorąc pod uwagę szalone tempo życia i rosnące oczekiwania, z jakimi musimy się mierzyć w XXI wieku, trudno się dziwić wyczerpaniu i przytłoczeniu, na jakie skarży się coraz więcej z nas.

Co to jest depresja?

Smutek? Choroba dwubiegunowa? Mania? Myśli samobójcze? Depresja objawia się różnie – od lekkiego pogorszenia nastroju od czasu do czasu, po przedłużone i ekstremalne napady myśli samobójczych. To kwestia indywidualna.

Przyczyny powstawania depresji
Niektórym od dziecka towarzyszy smutek. Inni zaczynają zmagać się z chorobą dopiero po jakimś życiowym wstrząsie – chorobie, utracie pracy, przeprowadzce czy rozwodzie. Kilkakrotnie udowodniono w badaniach, że depresji sprzyja niski poziom witaminy D w organizmie. Jednym z objawów tzw. choroby afektywnej sezonowej (SAD) jest występowanie jesienno-zimowych spadków nastroju, które wraz z nastaniem wiosny ustępują. (2) Badacze spekulują, że pogorszenie humoru zimą może mieć związek z brakiem światła, który prowadzi do zmniejszenia ilości melatoniny i serotoniny (które odpowiadają za nastrój i sen) lub do niedoboru witaminy D.

Jak leczy się depresję?

Decyzja zależy od lekarza, ale zwykle jest to obserwacja, terapia, antydepresanty i leki przeciwlękowe. Według danych brytyjskiego Royal College of Psychiatrists 50-65 proc. osób leczonych antydepresantami odczuwa poprawę w porównaniu do 25-30 proc. tych przyjmujących placebo. (3) Niezbędna może być też zmiana trybu życia; np. wykluczenie alkoholu i narkotyków czy zmiana diety. Najczęściej zaleca się zmniejszenie spożycia cukru i tłuszczu, zwiększenie nawodnienia organizmu i wprowadzenie suplementacji.

Jakie zmiany w jadłospisie warto wprowadzić przy depresji?

Jakie zmiany w jadłospisie warto wprowadzić przy depresji?

  1. Przede wszystkim dodawaj do potraw szafran. To przyprawa pozyskiwana z pręcików ślicznych kwiatów szafranu, pochodzących z tej samej rodziny, co znane nam krokusy (szafran po łacinie to Crocus sativus). Kwiaty rozkwitają w październiku i ukazują dwa-trzy delikatne pręciki, które muszą zostać zebrane ręcznie. Przeliczając jeden do jednego, gram szafranu jest cenniejszy od złota. Jednak rekomendowana dzienna dawka nie zrujnuje budżetu – wystarczy 30 mg. Roślina pochodzi z Azji Południowo-zachodniej i jest znana przede wszystkim w Iranie, gdzie uznaje się ją za „czerwone złoto”. Rzeczywiście ma intensywnie czerwony kolor, a do tego gorzki smak. To ceniony składnik potraw, uznawany za najdroższą przyprawę na świecie.

    Szafran uprawia się od ponad 3500 lat i stosuje w kuchni, jako barwnik i do konserwowania. Ma jednak równie bogate zastosowanie w medycynie. Według źródeł historycznych Kleopatra kąpała się w szafranie z uwagi na jego właściwości kosmetyczne, egipscy lekarze wykorzystywali go przy chorobach układu trawiennego, a Rzymianie stosowali go zamiast dezodorantu. Roślina była też od wieków wykorzystywana do poprawy nastroju i zdrowia psychicznego, w czasie depresji i w zespole napięcia przedmiesiączkowego.

    Właściwości bioaktywne mają trzy składniki szafranu: szafranal (główny składnik odpowiadający za zapach), pikrokrocyna (dająca gorzki smak) i krocyna, dzięki której szafran ma swój intensywny kolor.

    Szafran często wykorzystuje się do poprawy nastroju i jako antydepresant. Przeprowadzono wiele badań nad leczeniem lekkiej i średniej depresji za pomocą tej przyprawy i wynika z nich, że można w ten sposób zmniejszyć objawy i poprawić zdolności kognitywne. Badania kliniczne potwierdziły,że szafran jest bezpieczny i skuteczny w leczeniu zespołu napięcia przedmiesiączkowego u kobiet w wieku 20-45 lat, bo poprawia nastrój, zmniejszając jednocześnie ból i dyskomfort.

    Ten cenny składnik ma też bogatą historię, jeśli chodzi o wykorzystanie przy samej depresji. Badania potwierdziły, że szafran może być tak samo skuteczny,  jak niektóre popularne leki antydepresyjne, ale jest lepiej tolerowany i nie wywołuje skutków ubocznych. (4) Nic dziwnego, że szafran to składnik roku 2018 Viridian.

szafran depresja


Jakie jeszcze składniki sprawdzają się przy depresji?

  1. Mniej przetworzonych węglowodanów a więcej produktów pełnoziarnistych, które nie powodują skoków poziomu cukru we krwi.
  2. Więcej kwasów Omega-3 z tłustych ryb, suplementów na bazie oleju rybnego, nasion i suplementów z algami. Pomagają ustabilizować nastrój i pozytywnie wpływają na zdrowie mózgu.
  3. Mniej kofeiny i alkoholu, więcej wody.
  4. Inne produkty roślinne, które mogą pomóc walczyć z depresją i jej objawami, to L-teanina, melisa, witaminy z grupy B i witamina D.

Współczesny tryb życia sprzyja depresji. Z jednej strony świat zachodu to niezwykłe bogactwo i wygoda, z drugiej ciągły stres, strach i nerwy. Na całym świecie depresji sprzyja też rosnąca wiedza o zagrożeniach globalnych – biedzie, okrucieństwie, wojnie, zmianach klimatu i innych. Poznanie i wprowadzenie w życie technik, które zmniejszają skłonność do depresji, może poprawić nastrój w perspektywie całego życia.

Źródła:
[1] Evans, J., Macrory, I., & Randall, C. (2016). Measuring national wellbeing: Life in the UK, 2016. ONS. Retreived
[2] Sarran, Christophe et al. "Meteorological Analysis Of Symptom Data For People With Seasonal Affective Disorder." Psychiatry Research 257 (2017): 501-505. Web.
[3] Antidepressants: key facts from the Royal College of Psychiatrists.
[4]  Akhondzadeh S, Fallah-Pour H, Afkham K, et al. Comparison of Crocus sativus L. and imipramine in the treatment of mild to moderate depression: a pilot double blind randomized trial. BMC Complement Altern Med 2004;4:12.

Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.Biowitalni to miejsce i ludzie, którzy chcą czerpać siłę i wiedzę z natury.

więcej o nas...

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje