Zadzwoń: +48 788 837 887

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko 12,90 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Depresja jest dziś coraz powszechniejsza, właśnie dlatego warto poznać szafran

Depresja może dotykać nawet co piątego z nas. Warto poznać przyczyny i objawy depresji, a później zastanowić się, w jaki sposób jedzenie i naturalne rozwiązania mogą pomóc walce z tą chorobą.

Wystarczy otworzyć gazetę, by przeczytać o kolejnej gwieździe, która przyznała się do depresji. Modelka Cara Delevigne, medalistka olimpijska Justyna Kowalczyk a nawet książę Harry – to tylko kilka osób z wielu, które otwarcie mówią o chorobie. Według brytyjskich badań liczba osób, których dotyka ten problem (lub które chcą o nim mówić) stale rośnie: w 2014 roku 20 proc. mieszkańców Wysp powyżej 16 roku życia miało takie symptomy, podczas gdy jeszcze rok wcześniej o 1,3 proc. mniej. (1) Biorąc pod uwagę szalone tempo życia i rosnące oczekiwania, z jakimi musimy się mierzyć w XXI wieku, trudno się dziwić wyczerpaniu i przytłoczeniu, na jakie skarży się coraz więcej z nas.

Co to jest depresja?

Smutek? Choroba dwubiegunowa? Mania? Myśli samobójcze? Depresja objawia się różnie – od lekkiego pogorszenia nastroju od czasu do czasu, po przedłużone i ekstremalne napady myśli samobójczych. To kwestia indywidualna.

Przyczyny powstawania depresji
Niektórym od dziecka towarzyszy smutek. Inni zaczynają zmagać się z chorobą dopiero po jakimś życiowym wstrząsie – chorobie, utracie pracy, przeprowadzce czy rozwodzie. Kilkakrotnie udowodniono w badaniach, że depresji sprzyja niski poziom witaminy D w organizmie. Jednym z objawów tzw. choroby afektywnej sezonowej (SAD) jest występowanie jesienno-zimowych spadków nastroju, które wraz z nastaniem wiosny ustępują. (2) Badacze spekulują, że pogorszenie humoru zimą może mieć związek z brakiem światła, który prowadzi do zmniejszenia ilości melatoniny i serotoniny (które odpowiadają za nastrój i sen) lub do niedoboru witaminy D.

Jak leczy się depresję?

Decyzja zależy od lekarza, ale zwykle jest to obserwacja, terapia, antydepresanty i leki przeciwlękowe. Według danych brytyjskiego Royal College of Psychiatrists 50-65 proc. osób leczonych antydepresantami odczuwa poprawę w porównaniu do 25-30 proc. tych przyjmujących placebo. (3) Niezbędna może być też zmiana trybu życia; np. wykluczenie alkoholu i narkotyków czy zmiana diety. Najczęściej zaleca się zmniejszenie spożycia cukru i tłuszczu, zwiększenie nawodnienia organizmu i wprowadzenie suplementacji.

Jakie zmiany w jadłospisie warto wprowadzić przy depresji?

Jakie zmiany w jadłospisie warto wprowadzić przy depresji?

  1. Przede wszystkim dodawaj do potraw szafran. To przyprawa pozyskiwana z pręcików ślicznych kwiatów szafranu, pochodzących z tej samej rodziny, co znane nam krokusy (szafran po łacinie to Crocus sativus). Kwiaty rozkwitają w październiku i ukazują dwa-trzy delikatne pręciki, które muszą zostać zebrane ręcznie. Przeliczając jeden do jednego, gram szafranu jest cenniejszy od złota. Jednak rekomendowana dzienna dawka nie zrujnuje budżetu – wystarczy 30 mg. Roślina pochodzi z Azji Południowo-zachodniej i jest znana przede wszystkim w Iranie, gdzie uznaje się ją za „czerwone złoto”. Rzeczywiście ma intensywnie czerwony kolor, a do tego gorzki smak. To ceniony składnik potraw, uznawany za najdroższą przyprawę na świecie.

    Szafran uprawia się od ponad 3500 lat i stosuje w kuchni, jako barwnik i do konserwowania. Ma jednak równie bogate zastosowanie w medycynie. Według źródeł historycznych Kleopatra kąpała się w szafranie z uwagi na jego właściwości kosmetyczne, egipscy lekarze wykorzystywali go przy chorobach układu trawiennego, a Rzymianie stosowali go zamiast dezodorantu. Roślina była też od wieków wykorzystywana do poprawy nastroju i zdrowia psychicznego, w czasie depresji i w zespole napięcia przedmiesiączkowego.

    Właściwości bioaktywne mają trzy składniki szafranu: szafranal (główny składnik odpowiadający za zapach), pikrokrocyna (dająca gorzki smak) i krocyna, dzięki której szafran ma swój intensywny kolor.

    Szafran często wykorzystuje się do poprawy nastroju i jako antydepresant. Przeprowadzono wiele badań nad leczeniem lekkiej i średniej depresji za pomocą tej przyprawy i wynika z nich, że można w ten sposób zmniejszyć objawy i poprawić zdolności kognitywne. Badania kliniczne potwierdziły,że szafran jest bezpieczny i skuteczny w leczeniu zespołu napięcia przedmiesiączkowego u kobiet w wieku 20-45 lat, bo poprawia nastrój, zmniejszając jednocześnie ból i dyskomfort.

    Ten cenny składnik ma też bogatą historię, jeśli chodzi o wykorzystanie przy samej depresji. Badania potwierdziły, że szafran może być tak samo skuteczny,  jak niektóre popularne leki antydepresyjne, ale jest lepiej tolerowany i nie wywołuje skutków ubocznych. (4) Nic dziwnego, że szafran to składnik roku 2018 Viridian.

szafran depresja


Jakie jeszcze składniki sprawdzają się przy depresji?

  1. Mniej przetworzonych węglowodanów a więcej produktów pełnoziarnistych, które nie powodują skoków poziomu cukru we krwi.
  2. Więcej kwasów Omega-3 z tłustych ryb, suplementów na bazie oleju rybnego, nasion i suplementów z algami. Pomagają ustabilizować nastrój i pozytywnie wpływają na zdrowie mózgu.
  3. Mniej kofeiny i alkoholu, więcej wody.
  4. Inne produkty roślinne, które mogą pomóc walczyć z depresją i jej objawami, to L-teanina, melisa, witaminy z grupy B i witamina D.

Współczesny tryb życia sprzyja depresji. Z jednej strony świat zachodu to niezwykłe bogactwo i wygoda, z drugiej ciągły stres, strach i nerwy. Na całym świecie depresji sprzyja też rosnąca wiedza o zagrożeniach globalnych – biedzie, okrucieństwie, wojnie, zmianach klimatu i innych. Poznanie i wprowadzenie w życie technik, które zmniejszają skłonność do depresji, może poprawić nastrój w perspektywie całego życia.

Źródła:
[1] Evans, J., Macrory, I., & Randall, C. (2016). Measuring national wellbeing: Life in the UK, 2016. ONS. Retreived
[2] Sarran, Christophe et al. "Meteorological Analysis Of Symptom Data For People With Seasonal Affective Disorder." Psychiatry Research 257 (2017): 501-505. Web.
[3] Antidepressants: key facts from the Royal College of Psychiatrists.
[4]  Akhondzadeh S, Fallah-Pour H, Afkham K, et al. Comparison of Crocus sativus L. and imipramine in the treatment of mild to moderate depression: a pilot double blind randomized trial. BMC Complement Altern Med 2004;4:12.

Oceń artykuł jeżeli Ci się spodobał:

Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.

Naturalne Suplementy Diety

Spośród wielu dostępnych na rynku suplementów wyselekcjonowaliśmy te czyste, wartościowe, jakościowo bez kompromisów!

Zdrowe odżywianie

Wierzymy że odżywianie to fundament ludzkiego zdrowia. Oferujemy to co od wieków jest znane i cenione choć często zapomniane

Certyfikowane Ekologiczne Suplementy

Proponujemy naturalne produkty tylko zaufanych, certyfikowanych i wielokrotnie nagradzanych producentów

Ekologiczne Witaminy i Minerały

Jeśli poszukujesz najlepszej jakości naturalnych produktów: witamin, minerałów, olei, suplementów diety to trafiłeś/aś w odpowiednie miejsce

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje