Zadzwoń: +48 788 837 887

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko 12,90 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Do biegu, gotowi... - czwarty krok w programie Wiosennej odnowy z Pukka

Program Wiosenna odnowa

Tydzień czwarty:
Do biegu, gotowi...

Choć nie istnieje reguła mówiąca, że na przedwiośniu musi dopaść nas przygnębienie, luty i początek marca mogą dać się we znaki. Za nami karnawał, przed nami długie miesiące pogody w kratkę a nad nami – szare niebo.
W ostatnim tygodniu naszego kursu dowiemy się, jak poprawić sobie nastrój, jak się zmotywować, zyskać dobry humor i w podskokach wejść w kolejny etap roku. Ajurweda, czyli indyjski system zdrowotny, pomoże nam zrozumieć, jak skupić się na celu i zmotywować, stosując proste nawyki zdrowotne. Przy okazji ułatwią one wprowadzenie w życie wskazówek z tygodni 1, 2 i 3.

Ajurweda opiera się na założeniu, że na świat składają się trzy ochronne siły (“guny”): radża, sattva i tama.
Tama to nieporuszona, stała i pewna jakość. Ciężka, w nadmiarze powoduje zaburzenia we właściwym postrzeganiu. Pomaga się zrelaksować lub zasnąć, jednak za dużo tamy niszczy motywację i może wprawiać w przygnębienie. Z drugiej strony jej niedobór sprawia, że czujemy się niespokojni i nie możemy usiedzieć w miejscu. Tama odpowiada też za złe samopoczucie w dzień po hucznym przyjęciu a najwyższy jej poziom mamy zwykle zimą.

Radża odpowiada za aktywność, zmianę i zakłócenia. Jest płynna, dynamiczna i ekscytująca. Gdy jesteśmy pełni pomysłów, energii i pasji, odpowiada za to radża. Sattva jest lekka i świetlista, zawiera w sobie potencjał szczęścia. Jest świadoma i inteligentna, porusza się do środka i do góry. Dominacja, wgląd i mąrość to cechy sattva. Jeśli jesteś pełen miłości, otwarty i spokojny, kieruje tobą Sattva.

Energie te można w prosty sposób zrównoważyć , a tym samym złagodzić zimowy "dół", za który odpowiada tama. Jak?

  • Śmiej się. 

Badacze z Uniwersytetu w Oxfordzie uważają, że nasi dalecy przodkowie mieli unikalną umiejętność gromkiego śmiania się, dzięki czemu mogli łączyć się w większe plemienne zebrania, niż małpoludy, które żyły równolegle z nimi. Śmiech może też zmniejszać poziom kortyzolu, czyli hormonu związanego ze stresem. Nie ma wątpliwości, że śmiech poprawia nastrój i przyspiesza bicie serca, błyskawicznie dodając energii a tym samym poprawiając odporność. Wspaniałe indyjskie przysłowie mówi: “ ‘Sau rogon ka dawai, hason! Jeh hain mera bhai’, czyli: “Istnieją lekarstwa na sto chorób, ale śmiech to brat, który leczy!”

  • Ruszaj się. 

Tak samo jak śmiech, ćwiczenia to fantastyczny sposób na uruchomienie antydpresyjnych mechanizmów ciałam czyli endorfin. Umiarkowane ćwiczenia takie, jak pływanie i jogging pomagają ciału uwolnić naturalne substancje chemiczne. To dlatego po ćwiczeniach czujemy się lepiej.

  • Zaprzyjaźnij się. 

Wiosna to nie jest czas na samotne siedzenie w domu. Badania udowadniają, że kontakt i spotkania z przyjaciółmi pomaga żyć dłużej, bo zmniejsza ciśnienie krwi i stany zapalne w ciele. Są też korzystne dla mózgu a nawet mogą zmniejszyć ryzyko lub odsunąć w czasie utratę pamięci czy chorobę Alzheimera. W dobie wszechobecnych barów z sokami i restauracji specjalizujących się w zdrowych i smacznych posiłkach z organicznych i lokalnych składników, przechodzenie wiosennego oczyszczenia nie może być wymówką, by unikać spotkań z przyjaciółmi!

  • Wyrzuć śmieci. 

Unikaj wyschniętych potraw, niedogotowanych lub psujących się dań i tych wysoko przetwarzanych, z rafinowanymi składnikami. Nie ma w nich życia. Zamień dania na wynos, ciężkie i gotowe posiłki na lekkie menu pełne świeżych i kolorowych warzyw, owoców i roślin strączkowych.

  • Budź się przed świtem. 

W sanskrycie codzienne wstawanie pół godziny przed wschodem słońca to część dinaczarji. “Din” znaczy “dzień”, “Aczarja” to podążać a razem oznacza to “codzienny reżim”. Według Ajurwedy im więcej śpisz za dnia, tym większy ciężar i tama gromadzi się w ciele. Spróbuj więc budzić się tuż przed wschodem słońca. O tej porze roku to ok. 7:00, więc wcale nie aż tak wcześnie.

  • Wyznacz cel. 

Nie lekceważ mocy tkwiącej w wiosennych postanowieniach, gdy obiecujemy sobie zrobić coś ciekawego. Ważne, by wyznaczać sobie proste, osiągalne cele, które łatwo pogodzić z dotychczasowym stylem życia. Niektórzy czują, że po napisaniu lub narysowaniu, cel staje się wyraźniejszy i bliższy realizacji.

  • Znajdź wewnętrzny spokój. 

Wewnętrzny spokój to centrum kosmosu. Spróbuj nauczyć się prostych technik medytacyjnych, które można praktykować codziennie. Długość sesji zależy od indywidualnych skłonności, choć wskazówką może być znane powiedzenie: “każdy powinien medytować dwadzieścia minut dziennie. Kto nie ma czasu, powinien medytować godzinę.”

  • Spokojnie, bierz ashwagandhę. 

Idealne zioło na XXI wiek czyli ashwagandha ma dwie główne zalety: daje głęboki spokój i wewnętrzne ożywienie. Pomaga dostosować się do stresu dnia codziennego, dzięki czemu nie marnujemy energii. Głęboko odżywcze zioło delikatnie odbudowuje odporność i siłę, a także spowalnia starzenie. Idealne w okresach napięcia. Pij z ciepłym mlekiem migdałowym dla lepszego efektu.


Do biegu, gotowi... Jesteś swoim najlepszym szefem, najlepszym lekarzem i największą inspiracją. Masz wszystko co potrzebne, by stworzyć swoją przyszłość. Nikt nie może zrobić tego za ciebie. Użyj tej magicznej różdżki, miej przed oczami swoją wizję i idź za tym, w co wierzysz. Im bardziej jesteś zaangażowany w swoje życie, tym bardziej czujesz się żywy i pełen energii. Więc na co czekasz? Do biegu, gotowi...

Polecamy Biowitalni.pl

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje