Zadzwoń: +48 788 837 887

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko 12,90 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Jak wzmocnić odporność dziecka? Podpowiadamy 11 prostych kroków

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak wzmocnić odporność dziecka?
  • Co powinni zrobić rodzice aby wspierać odporność u dzieci?

Niezależnie od tego czy dziecko zaczyna naukę w przedszkolu, czy na ostatnim roku studiów, jego zdrowie jest dla nas najważniejsze. Reklamy są pełne produktów, które rzekomo mają podnieść odporność dziecka. Batoniki, słodkie jogurty i napoje po bliższym sprawdzeniu składu okazują się mieć wręcz odwrotne działanie. Wielu rodziców jest zdezorientowanych i nie wie, jak poprawić odporność w naturalny sposób.

Układ immunologiczny dziecka kształtuje się nawet do 15 roku życia. Statystyczny przedszkolak choruje nawet 8 razy do roku. Masz wrażenie, że Twoje dziecko zapada na przeziębienia i infekcje częściej niż inne? Jak rodzice powinni wspierać budowanie odporności u dziecka?

1. Dieta dziecka na budowanie odporności?

Lato to czas, gdy sięgamy często po słodkie dania obiadowe – naleśniki z serem, pierogi z jagodami czy zupy owocowe. Jesienią jednak takie dania mogą wychładzać organizm, bo dużo w nich cukru, nabiału i owoców. Warto zastąpić je deserami i obiadami rozgrzewającymi, stworzonymi z jesiennych owoców i warzyw a także ocieplających organizm przypraw, jak cynamon czy kardamon.

Pomysłów są setki: od pieczonych jabłek, przez daktyle czy ciasteczka (bez mąki pszennej, słodzone ksylitolem), placki i zupy dyniowe, po kaszę jaglaną z suszonymi owocami. Jeśli dziecko lubi nie tylko słodkie smaki, doskonałą posypką do kanapek, zup i sosów może być zdrowa sól sezamowa (gomasio) lub prażone pestki warzyw.

Choć wiele dzieci lubi surowe owoce i szybkie przekąski, które można zjeść w biegu, to jesienią warto zacząć coraz częściej wybierać potrawy gotowane i pieczone. Na dłużej zachowają ciepło w organizmie, przez co dziecko po wyjściu na dwór mniej zmarznie, będzie miało więcej energii i nie będzie głodne. To szczególnie ważne przed porannym wyjściem z domu, ale też wieczorem, gdy ciepła zupa czy rozgrzewająca kasza pozwoli zdrowo zasnąć i zregenerować organizm.

Dobrze jest ograniczyć, a najlepiej wykluczyć wychładzający nabiał. Podnosi on poziom wilgoci w organizmie, przez co wiele dzieci pociąga nosem przez całą jesień. Ale jak wykluczyć nabiał, skoro reklamy przekonują, że mleko i jogurty to najlepsze źródła wapnia?

W rzeczywistości znacznie więcej tego pierwiastka znajdziemy w maku, serze żółtym, fasoli czy pietruszce. Te ostatnie w przypadku młodszych dzieci można dodać do zupy i zmiksować. Dodatkowo rezygnacja z mlecznych, słodzonych napojów może... poprawić wchłanianie się wapnia, często blokowanego przez cukier, dodatki do żywności i sól.

Latem spośród kompotów, smoothies i soków wybranie zdrowego napoju dla dziecka jest proste. Co innego jesienią, gdy zimne napoje zdają się być za bardzo wychładzające. Warto sięgać wtedy po herbatki ziołowe, takie jak przeciwzapalny rumianek czy rozgrzewająca malina. Jeśli dziecko zaczyna sprawiać wrażenie zaziębionego, można też podawać zagotowany miód z cytryną i imbirem.

2. Zdrowe jelita wzmacniają odporność u dziecka

Badania z ostatnich kilku lat udowadniają, że rola jelit dla odporności jest o wiele większa, niż wcześniej można było sądzić. Szczególnie widać to u dzieci. Po antybiotykoterapii, gdy flora bakteryjna ich jelit jest zubożona, dzieci często stają się szczególnie podatne na infekcje. Zazwyczaj dochodzą do siebie dopiero po dłuższym czasie lub po kuracji bakteriami probiotycznymi.

Poza ilością dobroczynnych bakterii również enzymy trawienne są ważne, bo bez nich przez ścianki jelit nie mogą wchłaniać się substancje odżywcze z pożywienia. Zarówno o obecność enzymów, jak i bakterii, możesz zadbać za pomocą specjalnej diety i suplementacji.

O zdrowie dziecięcych jelit warto dbać profilaktycznie, by zmniejszyć ryzyko pojawienia się choroby, skrócić czas jej trwania, a w efekcie może nawet uniknąć leczenia antybiotykami.

Czy wiesz, że istnieją zestawy probiotycznych bakterii specjalnie dla dzieci, jak Synbiotyk dla dzieci z witaminą C Viridian? Z kolei prawidłową produkcję enzymów trawiennych zapewni dieta bogata w błonnik, niezbędne kwasy tłuszczowe i uboga w cukier.

Synbiotyk dla Dzieci z Witaminą C Probiotyk z Prebiotykiem 50g Synerbio Children's Powder Viridian

3. Zdrowe tłuszcze wzmacniają odporność u dziecka

Kolejnym bastionem odporności, szczególnie u dzieci są odpowiednie tłuszcze w diecie. Dlatego, że to właśnie z nich są budowane błony komórek. Błona komórkowa stanowi pierwszą barierę w kontakcie z wirusem, jeśli jest odpowiednio mocna i dobrze zbudowana to przeniknięcie do środka intruzów nie będzie takie łatwe.

Błony fosfolipidowe w naszym ciele mogą być dobre i zdrowe, tylko jeśli dostarczymy odpowiedni materiał budulcowy. Dlatego przyjmowanie nienasyconych kwasów tłuszczowych, jest tak bardzo ważne. W diecie nie mamy zbyt dużo możliwości pozyskania ich szczególnie kiedy dzieci mają diety eliminacyjne ze względów alergicznych lub są niejadkami.

Tradycyjnie uważa się, że olej rybi to najlepsze źródło tych kwasów tłuszczowych, jednak w rzeczywistości wszystko zależy od rodzaju ryby i jej jakości. Ryby morskie, które są dostępne w sklepach, pochodzą często z nieetycznych hodowli lub zanieczyszczonych mórz. Ryby nie tylko żyją w wodzie coraz częściej zanieczyszczonej produktami ubocznymi produkcji ropy naftowej, paliwem, rtęcią, metalami ciężkimi a nawet substancjami radioaktywnymi.

To dlatego tak kluczowe jest, by wybierać czyste, ekologiczne źródła kwasów Omega 3, 6 i 9, którym możemy rzeczywiście zaufać. Jednym z nich jest Ekologiczny olej ze skandynawskiego pstrąga tęczowego Viridian. Pozyskiwany z wód śródlądowych Skandynawii, naturalnie wolnych od ingerencji człowieka i chemii. Dodatkowo zielone praktyki stosowane przy produkcji zapewniające zerową ilość odpadów i niską emisję CO2, co potwierdza certyfikat ekologiczny Soil Association.

Ekologiczny Olej ze Skandynawskiego Pstrąga Tęczowego Omega 3-6-9 200ml Viridian

4. Zdrowa Śluzówka, pierwsza bariera wzmacniania odporności u dziecka

Wszystko zależy od tego w jakim stanie są nasze leukocyty, ile ich jest i czy możemy też wzmocnić naszą śluzówkę czyli pierwszą barierę odpornościową.

Dlatego warto zadbać o najbardziej podstawowe nawyki i elementy zdrowego trybu życia. Pierwszym z nich jest odpowiednie nawodnienie. To ile wody pijemy i kiedy, jest bardzo ważne dla stanu naszej śluzówki. Ponad to należy zadbać o to, by woda była odpowiedniej, jakości. Dzieci często zapominają o piciu wody i dopóki są małe to należy kontrolować ile piją i im przypominać.

Warto wyrobić też dobry nawyk nie popijania pokarmów i picia do minimum 20 minut przed posiłkiem. Oczywiście przypomnę tylko, że wszystkie sklepowe soczki czy słodzone wody nie mają ani dobrego wpływu na zdrowie ani nawodnienie śluzówki.

Mało kiedy rodzice zdają sobie sprawę, z czego składają się sklepowe syropy, w których często 90 proc. to sztuczne substancje słodzące jak syrop fruktozowy a malinowy posmak to raptem ... barwnik i aromat. Zamiast tego stosujmy syropy domowej roboty lub ekologiczne, jak syrop z bzu czarnego stworzony specjalnie z myślą o wspomaganiu układu oddechowego. Stare babcine sposoby, czyli herbatki i kompoty ziołowe to też doskonały wspomagacz zdrowia.

Sprawdź, czy powietrze w jego pokoju jest odpowiednio nawilżone i podawaj siemię lniane i nasiona chia, które zawierają substancje nawilżające śluzówki m.in. jelit i nosa.
Minerałem, który jest odpowiedzialny za zdrową śluzówkę jest cynk. Najwięcej znajdziemy go w pestkach z dyni i orzechach laskowych. Warto zadbać o jego odpowiedni poziom, bo to błony śluzowe są pierwszą barierą dla bakterii zanim wnikną w głąb organizmu. Stymulowanie przepuszczalności błony śluzowej zależy od ilości przyswojonego cynku w organizmie.

5. Niedobory witamin i minerałów u dzieci a odporność

Dzieci powinny przyjmować większość składników odżywczych wraz z pożywieniem.

Jednak zachowanie stałej równowagi mineralno-witaminowej to delikatny temat, szczególnie w przypadku niejadków czy dzieci, które jedzą mało warzyw i owoców. Poza tym, choć chcielibyśmy, by maluch jadł zdrowo, to zapracowani rodzice nie zawsze mają wgląd w to, co dzieci jadają w przedszkolu czy u babci.

Zanim jednak sięgniesz po przypadkowy suplement, sprawdź, czy dziecko rzeczywiście cierpi na niedobory. To proste – wystarczy zlecić w przychodni badania moczu i krwi w ramach tzw. profilu małego dziecka. Czasem takie okresowe badania przeprowadzają też przedszkola i szkoły. Jeśli dziecko nie ma apetytu lub często choruje, poza badaniem na niedobory zleć badanie kału lub krwi pod kątem pasożytów.

6. Jakie witaminy dla dzieci na budowanie odporności?

Jeśli zauważysz niedobory, możesz działać. Błędem jest kupowanie w markecie przypadkowych suplementów działających „na wszystko”. Mogą one raczej zaszkodzić, a w najlepszym razie źle dobrane dawki i nieskuteczne formy nie wywołają żadnego efektu. Dobieraj raczej te, które faktycznie są potrzebne dziecku.
Osobnym tematem jest czystość suplementów. Te z marketów, tak jak niestety wiele aptecznych preparatów, to często kopalnie cukru, barwników i dodatków.

O szkodliwych dodatkach do aptecznych suplementów pisaliśmy już tu >>

A o tym, jak popularny barwnik, dwutlenek tytanu, pogarsza przebieg chorób zapalnych jelit, wspominaliśmy wcześniej w tym artykule.

Co w zamian?

Sięgaj raczej po certyfikowane suplementy od sprawdzonych producentów, bez szkodliwych dodatków chemicznych, w dawkach dobranych do indywidualnych potrzeb młodego organizmu. Na rynku znajdziesz też takie dla wegetarian i wegan, np.:  Witaminę D3 w kroplach dla dzieci lub Witaminę D w spray’u dla niemowląt.

7. Witamina D na budowanie odporności dziecka

W Polsce powszechny jest np. niedobór witaminy D u dzieci zimą. Dlatego Ministerstwo Zdrowia zaleca, aby wszystkie dzieci w wieku od 6 miesięcy do 5 lat codziennie przyjmowały suplementy z witaminami A, C i D, aby m.in. wzmacniać odporność.

Witamina D3 w Kroplach dla Dzieci 400IU z porostu Vitashine 30 ml Viridikid Viridian

Aby uzupełnić poziom magnezu u malucha, możesz stosować kąpiele w wodzie z płatkami magnezowymi. Magnez wchłonie się przez skórę, a dziecko nie będzie musiało łykać tabletek. Magnez doskonale wspomaga pozbywanie się toksyn z organizmu i dlatego może bardzo wspomóc odporność. 

8. Super foods  na budowanie odporności dziecka

Jeśli masz do czynienia z dzieckiem, które je mało lub jest wybredne, sięgaj po produkty zawierające szczególnie dużo składników odżywczych w przeliczeniu na gram.

Dzięki temu wystarczy, że dziecko zje niewiele, by mogło przyswoić sobie dużo minerałów czy antyoksydantów. To wybawienie zarówno dla dziecka, które nie wmusza w siebie dużych porcji, jak i dla dorosłych, którzy mogą szybciej uporać się z karmieniem. Pamiętaj też by te produkty pochodziły z pewnego, sprawdzonego źródła. Najlepiej z certyfikatem ekologicznym i BIO.

Do takich odżywczych superfoods dla dzieci należą:

  • Lucerna - bogate w minerały, szczególnie świeżo zerwane wiosną
  • Chlorella, spirulina - morskie algi słyną z wysokiej zawartości białka i minerałów – będą świetne po antybiotykoterapii czy chorobie.
  • Owoc aceroli, dzikiej róży - moc witaminy C w naturalnej formie
  • Kakao -  ale surowe lub kruszone, a nie takie ze zwykłego sklepu. To mnóstwo żelaza i cennych kwasów tłuszczowych dla zdrowego serca i mózgu.
  • Oleje bogate w kwasy Omega - dodaj np. łyżkę oleju lnianego do zupy czy sałatki, by łatwo wzbogacić o nie dietę.

Alternatywnie sięgnij po Kids Rainbow Food Ekologiczne Witaminy i Probiotyki dla dzieci w proszku lub multiwitaminę w 100% pozyskaną z owoców w postaci małych kapsułek, w którym znajduje się m.in. sproszkowany baobab, acerola, marchew czy burak.

Wystarczy, że łyżeczkę pełnego minerałów proszku dodasz do owsianki czy smoothie. W przypadku chlorelli i spiruliny pamiętaj by dawki dostosować do wagi i wieku dziecka.

Kids Rainbow Food Ekologiczna Multiwitamina z Probiotykami dla Dzieci 120 mini kapsułek G&G

9. Ruch na świeżym powietrzu na budowanie odporności dziecka

W Szwecji i Norwegii zadziwia widok przedszkolaków, które nawet podczas bardzo mroźnej pogody niemal całe dnie spędzają na świeżym powietrzu.

Mimo to nie chorują więcej, niż ich rówieśnicy z krajów, gdzie nawet przy lekkiej mżawce dzieci wracają do klasy. Wręcz przeciwnie!

Okazuje się, że jednym z najważniejszych czynników dla odporności jest jej budowanie już od najmłodszych lat. Dzięki temu później pierwszy powiew wiatru nie sprawia, że natychmiast zaczynamy chorować i pogarsza się nasz nastrój.

Słońce ma też działanie antybakteryjne a tlen odżywia tkanki i usprawnia pracę mózgu czy mięśni. Warto przyzwyczajać dziecko do ruchu na powietrzu nawet jesienią.

10. Odpowiednia jakość i ilość snu na budowanie odporności dziecka

Odpowiednia ilość snu to podstawa w profilaktyce zdrowia dziecka. To właśnie sen jest tym czasem gdy organizm intensywnie się rozwija i regeneruje.

National Sleep Foundation amerykańska akademia snu ustaliła wytyczne ile powinno spać dziecko:

  • niemowlęta 14-17 godzin
  • przedszkolaki 11-14 godzin
  • uczniowie 9-11 godzin
  • nastolatki 8-10 godziń

Mała ilość snu wiąże się z negatywnymi następstwami dla zdrowia i samopoczucia dziecka.

 11. Nie przegrzewanie dziecka. Hartowanie na budowanie odporności

Pamiętaj aby nie ubierać dziecka zbyt grubo. Zasada ubioru na cebulkę i ubieranie jednej warstwy więcej niż my zakładamy na siebie. Ważne by nie marzła głowa stopy oraz ręce. Natomiast w domu utrzymuj temperaturę nie przekraczającą 20-22 stopni.

Przegrzewanie dziecka osłabia jego układ odpornościowy. Przegrzany organizm nie radzi sobie z termoregulacją i pozbyciem się nadmiaru ciepła jak również nie radzi sobie z przeziębieniami.

Wszystkie naturalne suplementy wspierające odporność wymienione w artykule przedstawiamy na liście poniżej:

Oceń artykuł jeżeli Ci się spodobał:

Ocena: 5/5 | Ilość: 3 oceny

Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.

Naturalne Suplementy Diety

Spośród wielu dostępnych na rynku suplementów wyselekcjonowaliśmy te czyste, wartościowe, jakościowo bez kompromisów!

Zdrowe odżywianie

Wierzymy że odżywianie to fundament ludzkiego zdrowia. Oferujemy to co od wieków jest znane i cenione choć często zapomniane

Certyfikowane Ekologiczne Suplementy

Proponujemy naturalne produkty tylko zaufanych, certyfikowanych i wielokrotnie nagradzanych producentów

Ekologiczne Witaminy i Minerały

Jeśli poszukujesz najlepszej jakości naturalnych produktów: witamin, minerałów, olei, suplementów diety to trafiłeś/aś w odpowiednie miejsce

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje