Masz pytanie? Zadzwoń: +48 788 837 887 | Pn. – pt.: 9:00 - 16:00

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko 12,90 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Pory brania suplementów - czy to istotne? Kompleksowa odpowiedź

Ludzki organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania szerokiego spektrum różnych substancji odżywczych. Cały czas ciało dąży do równowagi, która  momentami może sprawiać wrażenie balansowania na krawędzi ostrza noża. Wszystkie minerały powinno się dostarczać sobie wraz z pożywieniem. Jednak w dzisiejszym pędzącym świecie często sięgamy po szybkie, dające przyjemność przekąski, zamiast po produkty, które byłyby dla nas najbardziej korzystne. Nawet osoby, które zwracają uwagę na to co jedzą i sięgają po różnorodne i zdrowe produkty, mogą mieć niedobory z różnych powodów, takich jak nieekologiczne metody upraw, wyjałowiona ziemia czy problemy z przyswajaniem poszczególnych składników.

 To, kiedy należy brać witaminy, zależy od ich rodzaju i przeznaczenia. Na opakowaniu zwykle można znaleźć zalecenia, by brać konkretny suplement razem z posiłkiem, na pusty żołądek, przed snem, z wodą lub sokiem itp. Poszczególne witaminy, minerały i inne substancje oddziałują między sobą i w różny sposób się rozkładają. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, dlaczego poszczególne suplementy trzeba brać w określony sposób. Ważne jest trzymanie się raz ustalonych pór, by czerpać jak najwięcej korzyści z przyjmowania suplementu.

Zarówno w przypadku witamin, jak i minerałów, nie zawsze więcej znaczy lepiej. Ilość substancji w ciele powinna być zbalansowana. Za mała może wywołać niedobory, a niektóre procesy w ciele nie będą działać na pełnych obrotach. Zbyt duża może szkodzić przez zaburzenie równowagi w ciele lub być po prostu toksyczna.

Zanim podejmiesz decyzję o przyjmowaniu określonych suplementów, zawsze skonsultuj się ze swoim lekarzem by sprawdzić, czy nie wejdą one w interakcję z przyjmowanymi dotychczas lekarstwami lub nie wpłyną na stan zdrowia przy określonych chorobach.

Suplementy – najczęstsze wskazania

„z posiłkiem” - w takim przypadku suplement przyjmowany na pusty żołądek może powodować niestrawność. Możliwe też, że zawartość lepiej wchłania się z pożywieniem (na przykład z tłuszczami).

„przed posiłkiem/ na pusty żołądek” - 30 minut przed posiłkiem lub 2 godziny po nim. W takim wypadku możliwe, że substancja zawarta w suplemencie może reagować z pożywieniem lub enzymami, albo nie wchłania się dobrze z jedzeniem.

„popić” - zwykle oznacza to, że suplement może być przyjmowany z posiłkiem lub bez.

Rodzaje suplementów

Witaminy regulują balans chemiczny i funkcje ciała, ale nie są naturalnie produkowane w organizmie. Dlatego jeśli nie są dostarczane wraz z dietą, powinny być przyjmowane w formie suplementu. Współczesna nauka dostarcza coraz więcej danych na ten temat.

Aby lepiej zrozumieć, jak należy brać poszczególny suplementy, warto zacząć od rozróżnienia na witaminy rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (lipofilowe)

Witamina A
Witamina D
Witamina E
Witamina K

Takie witaminy rozpuszczają się w tłuszczach zanim trafią do krwi, gdzie pełnią swoje indywidualne funkcje. Nadmiar magazynowany jest w komórkach tłuszczowych i w wątrobie. Z tego powodu najlepiej wchłaniają się, gdy są przyjmowane wraz z tłustym posiłkiem zawierającym np. orzechy, nasiona, avocado czy oliwę.

Rozkładają je najpierw enzymy trzustkowe, by mogły wchłonąć się poprzez jelita. Jeśli z jakiegoś powodu zahamowane jest wchłanianie tłuszczów, może to wpłynąć również na wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczu, co prowadzi często do niedoborów. Nieprawidłowe wchłanianie można rozpoznać po stolcu, który w takim przypadku będzie masywny, oleisty i o brzydkim zapachu. Będzie też unosił się na powierzchni wody w toalecie przez ponad 40 minut.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczu mogą być dłużej obecne w organizmie, a proces przygotowywania żywności im nie szkodzi. Dlatego jeśli poza suplementami masz zrównoważoną dietę, niekoniecznie wywoła to efekt toksyczny. Warto jednak w takim wypadku wystrzegać się suplementów o szczególnie dużych dawkach. Poziom witamin w razie wątpliwości można zbadać u lekarza.

  • Do wchłaniania potrzebują żółci i lipidów
  • Toksyczne w dużych ilościach, ale najczęściej przy przyjmowaniu suplementów, a nie z powodu diety
  • Mogą być przechowywane w wątrobie i komórkach tłuszczowych na zapas
  • objawy niedoboru rozwijają się powoli

 Kiedy najlepiej sięgać po witaminy rozpuszczalne w tłuszczach?

  • w formie suplementów podczas posiłku zawierającego orzechy, nasiona, olej (kokosowy czy oliwę z oliwek), avocado lub banany
  • Suplementy najlepiej brać wieczorem podczas posiłku zawierającego tłuszcze. Wyjątkiem jest witamina D, która może blokować produkcję melatoniny – lepiej przyjmować ją w dzień.

Uwaga: zbadaj się, jeśli nie jesteś pewien, czy nie masz niedoboru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie (hydrofilowe)

Witamina C

Witaminy z grupy B

Witaminy rozpuszczalne w wodzie rozpuszczają się podczas połykania. W przeciwieństwie do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które mogą być magazynowane na później, trzeba je przyjmować codziennie, by zapewnić sobie ich optymalny poziom.

Jeśli ciało pobierze już wszystkie potrzebne witaminy, reszta zostanie wydalona poprzez nerki wraz z moczem. Wyjątkami od tej reguły jest witamina B12 i B9 (kwas foliowy) – to jedyne witaminy rozpuszczalne w wodzie, które są przechowywane w wątrobie. Można je przyjmować w czasie posiłku, bo w przeciwnym razie mogą powodować mdłości (warto jednak wystrzegać się przy tym bardzo tłustych potraw, bo tłuszcz może źle wpływać na wchłanianie). B12 jest o tyle wyjątkowa, że można ją brać na pusty żołądek.

  • Łatwo wchłanialne poprzez jelita
  • nadmiar wydalany jest z moczem, więc jest niskie ryzyko toksyczności
  • Konieczne przyjmowanie w diecie lub jako suplementy
  • Objawy niedoboru pojawiają się szybko

Jak przyjmować witaminy rozpuszczalne w wodzie?

  • Witaminy te wymywają się i uszkadzają w czasie przechowywania i przygotowywania żywności. Świeże produkty warto przechowywać w lodówce, by uniknąć utraty wartości odżywczej.
  • Rozgotowanie produktów też może zmniejszyć ilość lub uszkodzić witaminy rozpuszczalne w wodzie.
  • W formie suplementu najlepiej przyjmować je na pół godziny przed pierwszym posiłkiem lub dwie godziny po nim
  • Szczególnie witaminy z grupy B warto przyjmować rano na pusty żołądek, bo mogą być naturalnym sposobem na dodanie sobie energii.

 

Uwaga: warzywa przygotuj na parze i zachowuj wodę po ich ugotowaniu. Możesz ją później wykorzystać do zup, zamiast wylewać cenne składniki do zlewu.

 

Minerały

Minerały różnią się od witamin, warto więc mieć osobny sposób na ich przyjmowanie wraz z suplementami. Dzieli się je na makroelementy i mikroelementy.

Makroelementy to te, których w ciele jest najwięcej. Potrzebujemy ich w większych ilościach.

Wapń

Chlor

Magnez

Fosfor

Potas

Sód

Siarka

Mikroelementy, zwane też jako pierwiastki śladowe, są potrzebne w mniejszych ilościach

Chrom

Miedź

Jod

Żelazo

Mangan

Molibden

Selen

Cynk

Najważniejsze, co trzeba wiedzieć o suplementacji minerałami, to że są one w stanie wchodzić między sobą w interakcje. Dlatego warto przyjmować je o różnych porach w ciągu dnia, by mieć pewność, że nie będą zaburzać nawzajem swojego wchłaniania.

  • Można je przyjmować zarówno z zimną, jak i z ciepłą wodą. Wysoka temperatura im nie szkodzi.
  • Podczas przyjmowania z kwaśnymi potrawami czy suplementami minerały wchłaniają się lepiej
  • Przyjmowanie błonnika razem z minerałami i innymi suplementami może zmniejszyć wchłanialność – błonnik może okleić suplement.
  • Staraj się przyjmować je oddzielnie, chyba że bierzesz multiwitaminę na ogólny stan zdrowia. Poszczególne minerały mogą „konkurować” ze sobą, jeśli chodzi o wchłanialność.

Kiedy najlepiej brać suplementy?

Jak już wspomniano powyżej, poszczególne witaminy i minerały mają różne pory, w których najlepiej korespondują z naturalnym rytmem ciała i zachodzącymi w nim chemicznymi procesami.

Poniżej ściągawka dotycząca popularnych suplementów:

Rano

Żelazo – Najlepiej wchłania się na pusty żołądek, więc warto po nie sięgać po przebudzeniu. Razem z nabiałem wchłania się gorzej, ale niektórych boli brzuch, gdy przyjmują je bez pożywienia. Warto wiedzieć, że witamina C zwiększa wchłanialność żelaza. To ważne np. podczas badań krwi. Z kolei kofeina i tanina zawarta w kawie i herbacie wpływa negatywnie na wchłanialność. Nadmiar żelaza może być toksyczny. Warto więc sprawdzić jego poziom we krwi i porozmawiać ze specjalistą przed podjęciem decyzji o suplementacji. Wpływa na wchłanianie cynku, witamin i wapnia, więc lepiej przyjmować je osobno.

Witamina C – Można po nią sięgać o dowolnej porze, ale najlepiej rano a następnie w ciągu dnia w mniejszych dawkach, ponieważ we krwi utrzymuje się tylko przez kilka godzin. Może zwiększać wchłanialność minerałów takich jak żelazo. Dobrym połączeniem jest witamina C i E, bo witamina E zmniejsza oksydację witaminy C.

Witaminy z grupy B – dla optymalnego poziomu energii warto przyjmować je rano z posiłkiem.

Późny poranek do wczesnego popołudnia:

Cynk – Na pusty żołądek często powoduje mdłości, więc lepiej przyjmować go razem z pożywieniem. Cynk, żelazo i wapń nawzajem zaburzają swoje wchłanianie. Lepiej więc przyjmować cynk podczas obiadu, wapń wieczorem a żelazo – rano. Przyjmowanie cynku wpływa na poziom miedzi, więc dobrze brać tą drugą substancję w odpowiednich proporcjach, jeśli suplementacja cynkiem jest intensywna. Wysokie dawki cynku mogą być przyjmowane tylko przez krótki czas lub według wskazań lekarza.

Popołudnie do wieczora:

Olej rybny – Najlepiej się wchłania podczas posiłku zawierającego tłuszcze. Nie należy brać przed intensywnymi ćwiczeniami – może źle wpłynąć na trawienie.

Witamina D – jak już wspomniano, może zaburzać produkcję melatoniny. Nie warto więc brać jej przed snem – lepiej sprawdzi się podczas posiłku zawierającego tłuszcz, takiego jak obiad lub wczesna kolacja.

Witamina K – można ją brać o dowolnej porze, ale najlepiej jednocześnie z wapniem i witaminą D. Z witaminą A nawzajem tłumią swoje wchłanianie.

Wieczór/ przed snem:

Probiotyki – Niektóre najlepiej przyjmować razem z wodą wieczorem długo po ostatnim posiłku. Dzięki temu można uniknąć interakcji z enzymami, kwasem żołądkowym i solami żółci. Utylizacja probiotyków najsprawniej zachodzi podczas nocnego odpoczynku. Jeśli nie wieczorem, badania sugerują, że lepiej brać je w ciągu dnia pół godziny przed posiłkiem, zamiast po nim.

Magnez – wszystko zależy od powodu, dla którego sięgasz po magnez, ale wiele osób bierze go na noc, by łatwiej zasnąć. Nie ma znaczenia, czy sięgniesz po niego z jedzeniem, czy nie.

Wapń – ten makroelement jest utylizowany w nocy. Nie ma pewności co do tego, czy należy przyjmować wapń razem z magnezem, czy nie, bo mają podobne działanie.

Co jeszcze warto wiedzieć o przyjmowaniu suplementów

  1. Popijaj suplementy wodą lub sokiem i trzymaj w chłodnym i ciemnym, suchym miejscu. W ten sposób unikniesz zanieczyszczeń i uszkodzenia światłem.
  2. Unikaj spożywania suplementów razem z kawą lub napojami zawierającymi taniny. Mogą wpływać na wchłanianie substancji.
  3. Nie bierz „na zapas”, jeśli któregoś dnia zapomniałeś wziąć suplement. Zawsze przyjmuj go jak zwykle.
  4. Unikniesz toksyczności, sprawdzając swój poziom substancji odżywczych i nie przekraczając rekomendowanych dawek, chyba że inaczej poradzi lekarz.
  5. Bierz pod uwagę, że suplementy mogą wpływać na wchłanianie leków i na odwrót, a także, że wpływ na siebie mają poszczególne witaminy i minerały. Szczególnie minerały często zaburzają nawzajem swoje wchłanianie. Poproś o radę lekarza, jeśli masz wątpliwości.
  6. Zwróć uwagę na składniki odżywcze w diecie, np. jeśli przyjmujesz suplementy razem z płatkami owsianymi czy nabiałem wzbogacanymi o substancje odżywcze.
  7. Jeśli jesteś w ciąży lub karmisz, zawsze poradź się fachowca.
  8. Zwracaj uwagę na producenta suplementów, sprawdzaj jego certyfikaty i wybieraj suplementy z zaufanych źródeł.

 

Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.Biowitalni to miejsce i ludzie, którzy chcą czerpać siłę i wiedzę z natury.

więcej o nas...

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje