Masz pytanie? Zadzwoń: +48 788 837 887 | Pn. – pt.: 9:00 - 16:00

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko 12,90 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Stres i odpoczynek - zrozum te mechanizmy i żyj spokojniej

Stres może być trudny do zdefiniowania. Oksfordzki słownik medyczny podaje, że to „każdy czynnik zagrażający zdrowiu ciała lub mający negatywny wpływ na jego funkcjonowanie, taki jak obrażenia, choroby czy zmartwienia. Jeden rodzaj stresu często zmniejsza odporność na inne jego formy. Ciągły stres negatywnie wpływa na równowagę hormonalną ciała”. Stresowi przypisuje się wiele problemów zdrowotnych: od bezsenności, przez opryszczkę, po zespół jelita drażliwego czy nerwicę. Stres bywa opisywany, jako stan ponad siły czy stan wiecznego przeciążenia. Stres jest więc ogólną kategorią objawów, ale wiemy, że w nadmiarze może wpłynąć na zdrowie lub jakość życia.

W tym artykule mowa jest o stresie w odniesieniu do mentalnych i psychicznych problemów, które mogą pojawić się, gdy naturalne zasoby ciała zostają naruszone codziennymi wyzwaniami.

Walka lub ucieczka: jak działa stres

Powszechnie wiadomo, że stres uruchamia naturalną, instynktowną odpowiedź organizmu, która w przeszłości miała umożliwiać w sytuacjach stresowych ucieczkę lub walkę. Ciało uruchamia w obliczu niebezpieczeństwa hormony pomagające biec szybciej i lepiej walczyć. Zwiększają one tętno i ciśnienie, dostarczając więcej tlenu i cukru do krwi, co pomaga zaopatrzyć w energię ważne przy ucieczce lub walce mięśnie. Zaczynamy się pocić, co ma schłodzić mięśnie i poprawić wydajność. Krew przepływa spod powierzchni skóry do centrum ciała, dzięki czemu w razie zranienia stracimy jej mniej, niż zwykle. Jakby tego było mało, hormony te pozwalają nam się skupić wyłącznie na zagrożeniu kosztem wszystkiego innego. Dzięki tym czynnikom łatwiej jest nam przeżyć w sytuacjach zagrażających życiu.

Skutki psychologiczne reakcji hormonalnej na stres:

• Zwiększenie ciśnienia krwi
• Zwiększenie pojemności i przyspieszenie bicia serca
• Rozszerzenie źrenic
• Odwrócenie biegu krwi w stronę wnętrza ciała
• Przyspieszony oddech
• Nadnerczowe uwolnienie katecholamin

Te reakcje fizjologiczne mają jednak również efekty negatywne. W tym stanie łatwo się ekscytujemy, jesteśmy nerwowi, niestabilni i wszystko nas denerwuje, co zmniejsza naszą zdolność do współpracy z otoczeniem.
Hans Selye wyróżnia trzy reakcje na ekstremalne obciążenia:

1. Faza alarmu: reakcja na bodziec
2. Faza reakcji: zwiększa się odporność na bodziec i dostosowujemy się do niego.
3. Faza wyczerpania: gdy odporność na bodziec się wyczerpuje, zaczyna się gwałtownie zmniejszać.

Kortyzol to główny hormon związany z reakcją na stres i z samym stresem. Pełni jednak również ważną rolę we wspomaganiu innych kluczowych funkcji ciała. Przykładowo, jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania mózgu, odporności, mięśni i poziomu cukru we krwi, a także krążenia krwi.

Jednak nadmiar kortyzolu może być bardzo szkodliwy. Prowadzi on do otyłości brzusznej, wysokiego ciśnienia krwi („cukrzyca nadnerczowa”), zmęczenia mięśni, utraty gęstości kości, wyłączenia funkcji odpornościowych, atrofii mózgowej hipokampu, gorszego gojenia się ran, cienkiej, pomarszczonej skóry, zatrzymywaniu płynów i nadciśnienia. Nadmiar kortyzolu często prowadzi też do zwiększonego zmęczenia/utraty energii, irytacji, problemów z pamięcią, pogorszenia nastroju, zmniejszenia libido, bezsenności, nerwowości, pogorszonej koncentracji, płaczliwości, niepokoju, stronienia od ludzi i poczucia beznadziei.

Wypalenie

Wypalenie to rezultat nadmiernego wystawienia na działanie stresu, które w końcu prowadzi do problemów z nadnerczem. Można je opisać jako „stan fizycznego, emocjonalnego i mentalnego wyczerpania, spowodowanego długotrwałym udziałem w wyniszczających emocjonalnie sytuacjach.”(Ayala Pines & Elliott Aronson)

Jak rozpoznać, że jesteśmy pod wpływem stresu?
Oto kilka kluczowych objawów:
• nerwowość
• napięcie mięśni, skurcze
• palpitacje, problemy z sercem
• nadmierne pocenie się
• napięcie w klatce piersiowej
• bezdech, astma
• problemy ze snem, bezsenność
• problemy trawienne, zespół jelita drażliwego
• rozdrażnienie
• depresja
• osłabienie odpowiedzi układu odpornościowego
• uruchomienie i wzmożenie działań autoimmunologicznych

Długotrwałe narażenie na stres i przedłużające się występowanie tych symptomów w końcu doprowadzi do wyczerpania odporności. Gdy system odpornościowy jest wybrakowany, mogą pojawić się kolejne, tym razem chroniczne przypadłości, takie jak:

• wyczerpanie układu odpornościowego
• przewlekłe stany zapalne
• artretyzm
• cukrzyca typu drugiego
• choroby układu krwionośnego
• niektóre rodzaje raka
• Alzheimer
• choroby przyzębia
• alergie

Stres według Ajurwedy

Według Ajurwedy stres to wyczerpanie subtelnych aspektów systemu nerwowego, które zwykle regulowane są przez „zasadę” znaną, jako vata. Vata to jedna z trzech głównych dosh w ajurwedzie. Jest lekka, subtelna, irracjonalna, wrażliwa i łatwo ją zakłócić przez zbyt wiele bodźców, za dużo jedzenia, zbyt dużo obowiązków w krótkich czasie czy zbyt dużo rozmów przez telefon. Wyczerpuje się też wtedy, gdy towarzyszy nam zbyt dużo strachu lub nerwów. Wszystko to skutkuje wyczerpaniem zdolności ciała i umysłu do radzenia sobie z życiowymi doświadczeniami. Stajemy się zmęczeni, przemęczeni i osłabieni.
Vata reguluje to, co wychodzi i trafia do ciała i umysłu. Reguluje homeostazę w organizmie, zapewniając stabilne środowisko wewnętrzne. Wadliwe działanie tego systemu regulacji lub nieumiejętność dostosowania się może prowadzić do stresu i jednoczesnego pojawiania się patologii.

Najczęstsze ajurwedyjskie symptomy zaburzeń vata to:

• utrata wagi
• osłabienie
• niechęć do zimna i pragnienie gorąca, miękkości i komfortu
• kłujące bóle, bolesne poruszanie się i otumanienie
• nieregularne trawienie, opuchlizna, zatwardzenia, niekontrolowanie czynności fizjologicznych, problemy z oddawaniem moczu
• sztywne, strzelające stawy i skurcze
• sucha skóra, odwodnienie, uczucie ściągnięcia w ustach
• rozkojarzenie, strach, nerwowość, samotność, bezsenność i depresja

Tego typu objawy nasilają się wraz ze zmieniającymi się porami roku, w ciepłym i suchym klimacie, rano, wczesnym popołudniem i pod koniec życia. Z biegiem czasu zmieniają się w brak energii, zmęczenie, brak entuzjazmu, niechęć do mówienia, czy poczucie „mętliku” w głowie.


Alternatywne metody leczenia

Do efektywnego leczenia stresu potrzeba dwóch elementów. Po pierwsze ważne jest, żeby złagodzić i uspokoić objawy zewnętrzne. Po drugie, odżywić i wzmocnić układ nerwowy, by mógł lepiej radzić sobie ze stresem. Terapia zmniejszania i kontrolowania stresu powinna być duchowo-emocjonalno-mentalna, obejmując dodatkowo ciało.

Natura oferuje nam wiele metod, które mogą pomóc z codziennym stresem. Zaczynając od ćwiczeń oddechowych poprzez masaż relaksacyjny, aż po cały wachlarz roślin leczniczych, które są w stanie uspokoić, uśpić, wzmocnić, pobudzić lub/i zrelaksować układ nerwowy. Stres zawsze ma związek ze zmianą. Duży stres zwykle wiąże się z jakiegoś rodzaju „wstrząsem” dla organizmu. Aby odzyskać równowagę wystarczy „przetrawić” trudną sytuację i dostosować się do czynników stresujących.

Zmiana stylu życia

Wiele ziół może poprawić lub wzmocnić ciało w czasie przedłużających się okresów stresu. Nie można jednak przy tym ignorować wpływu, jaki drobne zmiany stylu życia mogą mieć na samopoczucie. Poniżej garść sugestii:

• zwykle źródło stresu jest wyolbrzymiane w naszej głowie, dlatego dobrze jest poznać techniki uspokojenia umysłu, takie jak medytacja czy ćwiczenia oddechowe.
• Joga i/lub regularne ćwiczenia poprawiają przepływ krwi do mózgu
• Pomaga też mówienie i pisanie o stresujących sytuacjach czy korzystanie z terapii
Co z dietą?
• Sięgaj po ekologiczną, zdrową żywność i jedz ją po ugotowaniu i na ciepło
• nie stosuj żywności przetworzonej, „śmieciowego” jedzenia, cukru
• dodaj produkty bogate w zielony chlorofil, które wspomagają regenerację komórek
• istnieją produkty szczególnie znane ze wzmacniania mózgu, takie jak orzechy, mikro algi, olej konopny, owies czy bób
• jedz więcej produktów bogatych w witaminę B, takich jak płatki owsiane czy ryż brązowy
• Zastąp napoje pełne kofeiny herbatami ziołowymi, które ukoją system nerwowy

Najważniejsze zioła pomocne przy stresie

Ashwagandha, Withania somnifera, to roślina o magicznych właściwościach uspokajających system nerwowy przeciążony stresem, która jednocześnie dodaje mu energii. Rozluźnia mięśnie i wzmacnia tkanki ciała, bo jest adaptogenem. Zaleca się ją zawsze wtedy, gdy pojawia się niedobór, wyziębienie lub brak sił, prowadzące do zmęczenia i osłabienia. Dzięki temu ashwagandha jest idealna przy wszelkiego rodzaju chronicznej nierównowadze prowadzącej do wyczerpania zasobów organizmu i rekonwalescencji. Stabilizuje i przywraca równowagę, co pomaga szczególnie przy bezsenności, palpitacjach serca czy nerwicy. Właściwości odżywcze pomagają ustabilizować wagę i wzmóc siły witalne. To źródło stabilnej energii dla układu odpornościowego, reprodukcyjnego, strukturalnego i nerwowego. Łagodząc trzustkę, mózg, nadnercze i funkcje serca dodaje sił organom odpowiedzialnym za całościowe zdrowie.

Brahmi, Bacopa monniera, to niezwykłe zioło schładzające polecane na układ nerwowe i umysł. Nazwane na część Brahmy czy też ”Uniwersalnej Świadomości”, znane jest z poprawy świadomości. Badania kliniczne potwierdzają, że Brahmi poprawia zdolności kognitywne, pamięć i koncentrację, jednocześnie walcząc z nerwowością. Przepisywane wtedy, gdy pojawia się brak równowagi emocjonalnej lub mentalnej, której rezultatem jest nerwica, osłabienie lub wyczerpanie nerwowe związane z przywiązaniem do niepotrzebnych, niezdrowych zachowań, takich jak uzależnienia. Brahmi daje jasność umysłu – to dlatego wykorzystuje się je w przypadku Alzheimera, ADHD i autyzmu, a także w różnego rodzaju problemach psychicznych, takich jak depresja czy zaburzenia odżywiania.

Waleriana, Valeriana officinalis, to roślina polecana w sytuacjach, gdy dominują napięcie i nerwy. Bardzo mocno uspokaja i łagodzi centralny układ nerwowy, rozluźniając mięśnie i zwiększając szanse na niezmącony sen. Szczególnie godna uwagi w przypadku osób, które borykają się ze zwiększonym uczuciem strachu i paniki. Ponieważ ma silne działanie uspokajające, nie poleca się jej nikomu, kto stosuje środku uspokajające lub antydepresyjne.

Lipa, Tilia europea, to słodkie i delikatne kwiaty, które pomagają uspokoić układ nerwowy i wzmocnić poddane napięciom serce, które zmaga się np. z palpitacjami. Lipa jest bezpieczna do stosowania wobec dzieci. Pomaga, gdy stres wpływa na sen i/lub wywołuje intensywne śnienie. Może pomóc uniknąć koszmarów sennych. Działa korzystne na nerwy, uspokajając i pomagając uporać się ze stresem, lekką depresją, nerwicą i nerwowymi bólami głowy. Może też pomóc w przypadku nerwowych zaburzeń odżywiania.

• Trawa owsiana, Avena sativa, to łagodząca nerwy roślina, która odnawia możliwości osłabionego układu nerwowego i odżywia. Koi skołatane nerwy, zmniejsza emocjonalną niestabilność i pomaga odzyskać spokój. Szczególnie polecana osobom, które uważają się za nadwrażliwe na stres fizyczny i emocjonalny.

• Rumianek, Matricaria recutita, zawiera słodki, jasnoniebieski olejek eteryczny, który łagodzi i odnawia układ nerwowy. Kwiaty zawierają też wapń, który odżywia go i pozwala odzyskać równowagę, gdy jest poddany stresowi. Ma działanie rozkurczowe, więc może pomóc wtedy, gdy z nerwów boli brzuch. To kolejna roślina, którą z powodzeniem można stosować u dzieci.

• Gotu Kola, Centella asiatica, to odżywczy balsam poprawiający pamięć, wzmacniający mózg i poprawiający świadomość. Ma działanie relaksujące na centralny układ nerwowy, zwiększając skuteczność kwasu GABA (gamma-aminomasłowego), co daje ulgę w stanach silnego zdenerwowania. Największym plusem Cantella asiatici jest zdolność do docierania głęboko do układu krążenia a przez to skutecznego działania na mózg. Rozluźnia żyły, pozwalając krwi przepływać swobodnie, co ważne zarówno dla odżywienia, jak i skuteczniejszego gojenia ran. Zmniejsza więc stres (czy też „szok”) wywołany ranami, wstrząsami, problemami skórnymi, stanem zapalnym czy uczuciem mętliku w głowie. Mobilizuje komórki do zrostu funkcji molekularnych, poprawiając komunikację komórkową i poprawiając inteligencję komórkową. Gotu Kola to prawdziwa uczta dla umysłu. Trzeba jednak wiedzieć, że hamuje enzymy wątroby odpowiedzialne za metabolizm barbituranów, więc nie powinna być stosowana wraz z barbituranami czy benzodiazepinami.

• Święta bazylia/Tulsi, Occinium sanctum, daje uczucie jasności i oczyszcza umysłowe zaciemnienia, usuwając smutek. Pobudza umysł, jednocześnie relaksując układ nerwowy i dając osłabionym nadnerczom czas na powrót do prawidłowego stanu po wstrząsach, depresji czy stanach pobudzenia nerwowego. Moduluje odpowiedź na stres i zwiększa poziom energii, potrzebnej, by dostosować się do niego. Ma łagodny zapach, który poprawia nastrój i zmniejsza przygnębienie. Zawiera dużo olejków eterycznych, pomagających otworzyć płuca, usunąć smutek i zlikwidować napięcie. Pomocna przy nerwowych bólach głowy i problemach z trawieniem.

• Olej konopny w diecie pomoże odżywić mózg i układ nerwowy.

Źródła:
• Axon- or dendrite-predominant outgrowth induced by constituents from Ashwagandha. Kuboyama T.. Neuroreport. 2002 Oct 7;13(14):1715-20.
• Bradwejn J, et al. A double-blind placebo-controlled study on the effects of gotu kola on acoustic startle response in healthy subjects. J Clin Psychopharmacol 2000;20:680-4.
• Cesarone MR, Belcaro G, De Sanctis MT, Incandela L, Cacchio M, Bavera P, Ippolito E, Bucci M, Griffin M, Geroulakos G, Dugall M, Buccella S, Kleyweght S, Cacchio M. Effects of the total triterpenic fraction of Centella asiatica in venous hypertensive microangiopathy: a prospective, placebo-controlled, randomized trial. Angiology 2001;52(Suppl 2):S15-18.
• Cesarone MR, et al. Evaluation of treatment of diabetic microangiopathy with total triterpenic fraction of Centella asiatica: a clinical prospective randomized trial with a microcirculatory model. Angiology 2001;52(Suppl 2):S49-54.
• Dadkar VN, Ranadive NU, Dhar HL (1987) Evaluation of antistress activity of Withania somnifera. Indian Journal of Clinical Biochemistry 2, 101-108.
• Davis L, Kuttan G (2000) Immunomodulatory activity of Withania somnifera. Journal of Ethnopharmacology 71, 193–200.
• Mishra LC, Singh BB, Dagenais S. Scientific basis for the therapeutic use of Withania somnifera (ashwagandha): a review. Altern.Med Rev. 2000;5:334-46.
• Pointel JP, et al. Titrated extract of Centella asiatica (TECA) in the treatment of venous insufficiency of the lower limbs. Angiology 1987;38:46-50.
• Roodenrys, S. et al. (2002). “Chronic effects of Brahmi (Bacopa monnieri) on human memory.” Neuropsychopharmacology; 27(2): 279–81.
• Russo and F. Borrelli Phytomedicine, Bacopa monniera, a reputed nootropic plant: an overview. Volume 12, Issue 4, 20 April 2005, Pages 305-317.
• Russo A, Izzo AA, Borrelli F, Renis M, Vanella A. Free radical scavenging capacity and protective effect of Bacopa monniera L. on DNA damage. Phytother Res. 2003 Sep;17(8):870-5.
• Scientific basis for the therapeutic use of Withania somnifera (ashwagandha): a review. Altern Med Rev. 2000 Aug;5(4):334-46. Mishra LC, Singh BB, Dagenais S.
Los Angeles College of Chiropractic Whittier, CA.
• Sharma R et al: Efficacy of Bacopa monnieri in revitalizing intellectual functions in children; J Res Edu Indian Med pp 1-12, Jan-June 1987.
• Shukia, B. et al. (1987). “Effect of brahmi rasayan on the central nervous system.” Journal of Ethnopharmacology; 21(1): 65–74.
• Singh RH, Singh L: Studies on the anti-anxiety effect of the Medhy Rasayan drug, Brahmi (Bacopa monniera Wettst.) - Part 1; J Res Ayur Siddha 1 pp 133-148, 1980.
• Stough C, Lloyd J, Clarke J, Downey LA, Hutchison CW, Rodgers T, Nathan PJ. The chronic effects of an extract of Bacopa monniera (Brahmi) on cognitive function in healthy human subjects. Psychopharmacology (Berl). 2001 Aug;156(4):481-4.
• Tripathi, Y.B. et al. (1996). “Bacopa monniera Linn. as an antioxidant: Mechanism of action.” Indian Journal of Experimental Biology; 34(6): 523–6.

Polecamy Biowitalni.pl

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje