Zadzwoń: +48 788 837 887

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko 12,90 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Witaminy z grupy B – razem czy osobno?

B2 na migrenę, B3 na pryszcze a B12 w ciąży. Czy warto uzupełniać niedobory konkretnych witamin z grupy B dopiero, gdy się pojawią, czy raczej na pewnych etapach życia sięgać po pełen kompleks tych witamin?

W przeciwieństwie do niektórych innych witamin, te z grupy B muszą być dostarczane każdego dnia, bo nasz organizm wydala je na bieżąco i nie jest w stanie zmagazynować. Prawidłową suplementację utrudnia fakt, że różne rodzaje witaminy B wpływają nawzajem na swoje wchłanianie i działanie, dlatego powinny być pomiędzy nimi zachowane odpowiednie proporcje. Zaburzając je, można sobie nawet zaszkodzić.

Które witaminy B i jak więc przyjmować?

  • B1 – jej historia daje najlepszą odpowiedź na pytanie o to, dlaczego warto sięgać po produkty niełuskane i nieprzetworzone. Gdy w XIX wieku w Anglii zaczęto stosować parowe oczyszczanie ryżu, stał się on tak „czysty”, że aż pozbawiony cennych witamin – w tym B1. Wkrótce upowszechniła się groźna choroba beri-beri, wywołująca paraliż i obrzęk nóg. Bez witaminy B1 nie jesteśmy w stanie wytworzyć energii, metabolizować tłuszczu, alkoholu czy węglowodanów, a nawet sprawnie myśleć. Wieloletnie badania nad suplementacją wykazały, że nawet co trzeci pacjent szpitala psychiatrycznego cierpi na niedobór witaminy B1.
     
  • B2 – ma podobne właściwości do swojej poprzedniczki, jednak wyróżnia ją istotne działanie z punktu widzenia osób, które cierpią na przewlekłe bóle głowy. Niektórzy badacze twierdzą, że przyczyną migren jest zbyt mała ilość energii, jaka produkowana jest w naczyniach mózgowych, wywołując ucisk i ból. Dotychczasowe badania na małej grupie ok. 50 pacjentów dają nadzieję, że witamina B2 może odwrócić te zmiany w mózgu i likwidować migreny. Po trzymiesięcznej kuracji 400 mg tej substancji dziennie 68  proc. badanych migrenowców odczuło poprawę.
     
  • B3 – objawy jej niedoboru mogą być wyjątkowo przykre i obejmować poważne biegunki, problemy z pamięcią i zaognione stany zapalne skóry ( to dlatego nastolatkom z problemami z cerą poleca się bogatą w witaminę B3 maseczkę drożdżową). Pomaga też obniżyć cholesterol, bo z badań opublikowanych w 1994 roku w Annals of Internal Medicine wynika, że poziom „dobrego” cholesterolu zwiększył się u osób przyjmujących tą substancję o 33 proc. To o prawie pięciokrotnie lepszy wynik, niż w przypadku popularnego, chemicznego leku na ciśnienie. Podobne działanie może też wykazywać przy podwyższonym poziomie cukru.
     
  • B5 – od jakiegoś czasu sprawdza się w leczeniu przewlekłych alergii; z kolei niektórzy psychoterapeuci zalecają wiecznie zestresowanym i rozkojarzonym pacjentom, by skontrolowali jej poziom. Stosuje się ją też pomocniczo w leczeniu trądziku i artretyzmu.
     
  • B6 – jedna z ważniejszych w rodzinie, bo warunkuje kilkadziesiąt procesów zachodzących w organizmie, w tym prawidłową produkcję hormonów i układu odpornościowego. Dodatkowo może być ważna dla kobiet, bo w przeprowadzonych dotychczas dziewięciu badaniach na prawie tysiącu pacjentek, większość z nich dzięki suplementacji witaminą B6 miała mniejsze problemy z PMS czy depresją przedmiesiączkową. Ilość drobnych dolegliwości, które zależą od poziomu witaminy B6 w organizmie jest zbyt duża, by wspomnieć je wszystkie, ale warto wymienić m.in. poranne mdłości w czasie ciąży ( poprawa już po trzech dniach stosowania!), kamienie żółciowe czy zły nastrój.
     
  • B12 – jej niedobór to główny winowajca niedokrwistości i ważny czynnik w powstawaniu depresji i nerwic, dlatego suplementować powinni ją wszyscy, którzy są bladzi, zmęczeni i smutni. Razem z kwasem foliowym uczestniczy w procesie budowy DNA, dlatego nie powinny o niej zapominać również panie w ciąży. Równie wszechstronna i niezbędna jak witamina B6; wykazuje pomocne działanie m.in. przy neuropatii cukrzycowej, szumach usznych i zaburzeniach snu.
     
  • Kwas foliowy – jego rola to podział komórkowy, a więc prawidłowe formowanie komórek ciała, serca czy mózgu, dlatego jest ważny w ciąży, u dzieci i nastolatków. Badania potwierdzają, że warto go przyjmować już na etapie planowania poczęcia, nawet 3 miesiące przed zapłodnieniem. Jest też pomocny przy depresji czy chorobach szyjki macicy.

Jak widać, trudno wykluczyć którąś z witamin i uznać ją za „mniej ważną”. Na pewno na etapie ciąży najważniejszy będzie kwas foliowy i witamina B12.  Dla nastolatków z kolei kluczowa powinna być witamina B6 i B3,a osoby zestresowane czy ze skłonnością do depresji powinny sięgać po pełen kompleks witamin. Warto wybrać kompletny zestaw, lub zrobić odpowiednie badania i skonsultować ich wynik z lekarzem lub dietetykiem, jeśli chcesz przyjmować tylko wybrane witaminy z grupy B.

Oceń artykuł jeżeli Ci się spodobał:

Ocena: 4/5 | Ilość: 5 ocen

Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.

Naturalne Suplementy Diety

Spośród wielu dostępnych na rynku suplementów wyselekcjonowaliśmy te czyste, wartościowe, jakościowo bez kompromisów!

Zdrowe odżywianie

Wierzymy że odżywianie to fundament ludzkiego zdrowia. Oferujemy to co od wieków jest znane i cenione choć często zapomniane

Certyfikowane Ekologiczne Suplementy

Proponujemy naturalne produkty tylko zaufanych, certyfikowanych i wielokrotnie nagradzanych producentów

Ekologiczne Witaminy i Minerały

Jeśli poszukujesz najlepszej jakości naturalnych produktów: witamin, minerałów, olei, suplementów diety to trafiłeś/aś w odpowiednie miejsce

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje