Masz pytanie? Zadzwoń: +48 788 837 887 | Pn. – pt.: 9:00 - 16:00

Brak produktów

Do kasy Zamknij

Produkt dodany poprawnie do Twojego koszyka

Ilość
Razem

Ilość produktów w Twoim koszyku: 0. Jest 1 produkt w Twoim koszyku.

Razem produkty:
Razem
Brak produktów
Bezpieczeństwo: Masz 14 dni na zwrot
Dostawa kurierem tylko 12,90 zł
Dostawa GRATIS: Przy zakupie powyżej 250 zł
Szybka wysyłka do 24h

Blog Biowitalni.pl

Zielona Magia - jakie zalety ma zielona herbata i matcha?

Matcha jest najmodniejszym napojem ostatnich miesięcy. Wybierają ją gwiazdy, którym zależy na zdrowiu i ich dietetycy. Do tego coraz częściej zaczyna pojawiać się w menu najlepszych restauracji i kawiarni – nawet w tak popularnych, jak Starbucks.


Matcha – co to jest?

Matcha to rodzaj sproszkowanej zielonej herbaty. Pochodzi z Japonii, gdzie wykorzystuje się ją przy ceremoniach parzenia herbaty.

Zarówno matcha, herbaty zielone jak i zwykłe (czarne) gatunki, w rzeczywistości pochodzą z jednej i tej samej rośliny – Camellia sinensis. Większość zielonych herbat robi się parząc liście tej rośliny. Wytworzenie matchy wymaga o wiele bardziej złożonego procesu. Robi się ją wyłącznie ze świeżych czubków krzewu herbacianego. Osłania się je od słońca pomiędzy pojawieniem się a zbiorem młodych liści. Utrzymywanie w cieniu ma zwiększać zawartość chlorofilu i pozostałych składników odżywczych, w tym aminokwasu L-teaniny (więcej na ten temat poniżej). Zrywa się tylko najlepsze liście które później są parzone, delikatnie suszone a następnie ucierane na drobny pył, co pozbawia je włókien.

Właściwości antyoksydantów w zielonej herbacie

Największe korzyści zdrowotne zielonej herbaty bez wątpienia pochodzą z jej wysokiej zawartości antyoksydantów. Wśród nich wymieniamy flawanole zwane katechinami, z których najwięcej jest tego zwanego w skrócie pod nazwą EGCG. Katechiny wykazują działanie przeciwzapalne [2], przeciwnowotworowe i przeciwstarzeniowe [3] a także wiele innych (niektóre pozostałe korzyści omówimy w dalszej części tekstu).

Zarówno zielona herbata jak i „zwykła” (czarna) zawierają antyoksydanty, jednak badania udowadniają, że zielona herbata ma ich więcej, a szczególnie dotyczy to katechin. W Wielkiej Brytanii badacze kupili kilka herbat zielonych i czarnych z supermarketów i porównali ich skład. Okazało się, że wypijając 3 filiżanki herbaty zielonej dziennie można dostarczyć sobie do 400 mg katechin, podczas gdy w przypadku herbaty czarnej jest to 100 mg. [4] Matcha przewyższa je obie. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Colorado pokazują, że w porównaniu do przeciętnej zielonej herbaty z Chin, w matchy znajdziemy ponad 100 razy więcej katechin EGCG. [5]

Zielona herbata - poprawia metabolizm i wspiera utratę wagi

Chcesz schudnąć przed latem? Zaprzyjaźnij się z zieloną herbatą. Badania wskazują, że zielona herbata ma szczególne działanie poprawiające metabolizm i sprzyjające zachowanie prawidłowej wagi.

Jednym z dowodów mogą być badania przeprowadzone na 35 otyłych mężczyznach i kobietach, z których wynika że ci z nich, którzy wypijali cztery filiżanki zielonej herbaty dziennie przez dwa miesiące, stracili na wadze więcej, niż osoby, które stosowały placebo. [7] Inne badania przeprowadzone na 10 mężczyznach udowodniły, że ci z nich, którzy co rano spożywali ekstrakt z zielonej herbaty zużyli o 4 % więcej energii przez następne 24 godziny, a tym samym spalili o 4 % więcej kalorii, niż osoby którym podawano placebo. Przy tym gdy badani spożywali samą kofeinę (w ilości takiej samej, jak ta którą można znaleźć w zielonej herbacie), nie przyniosło to efektu. Wniosek? Nie tylko kofeina odpowiada za właściwości zielonej herbaty. [6]
Zielona herbata może więc sprzyjać utracie wagi na kilka sposobów: zwiększając termogenezę (spalanie kalorii), poprawiając dotlenienie tłuszczy (spalanie tłuszczy dla wytworzenia energii), zmniejszając absorpcję tłuszczy a nawet hamując apetyt. [6,7,8]

Stresujesz się? Przestaw się z kawy na zieloną herbatę!

Większość z nas na co dzień jest poddana działaniu stresu. Gdy czujemy się zmęczeni i wyzuci z sił – co często jest wynikiem stresu – sięgamy zwykle po kawę, która ma nam „dać kopa”. Okazuje się jednak, że wysokie dawki kofeiny i innych stymulantów zawartych w kawie w rzeczywistości mogą skłaniać ciało do wytwarzania jeszcze większej ilości hormonów stresu, zwiększając tym samym uczucie zestresowania. To dlatego po mocnej kawie czujemy się roztrzęsieni i na granicy wybuchu emocjonalnego. Kawa i stres to zamknięte koło!

Zielona herbata również zawiera kofeinę, choć w mniejszej dawce, niż kawa. Herbata jest w sytuacji stresowej lepszym wyborem, bo zawiera też naturalną substancję zwaną L-theaniną, która występuje niemal wyłącznie w krzewie herbacianym. L-theanina działa uspokajająco na umysł, zmniejsza napięcie i pomaga się skupić czy skoncentrować. Zwiększa przepływ fal alfa w mózgu, co wywołuje uczucie spokoju przy jednoczesnym zachowaniu uwagi. Podsumowując, relaksuje nie wywołując przy tym uczucia otępienia czy senności [10,11]. A to nie koniec dobrych wiadomości: matcha zawiera jeszcze wyższy poziom relaksującej theaniny. [12] Zamiana porannej kawy na matchę czy matcha latte powinna więc wspomóc koncentrację ale przy tym zmniejszyć uczucie roztrzęsienia.

Działanie przeciwstarzeniowe - wpływ na mózg i pamięć

Chyba większość z nas marzy o tym, by na starość zachować sprawność umysłu. Zielona herbata może w tym pomóc. Badania sugerują, że zawarte w niej katechiny mogą działać na mózg chroniąc neurony (komórki nerwowe) i spowalniając degenerację funkcji mózgu. [14]

Zielona herbata może być szczególnie skuteczna w prewencji Alzheimera, który jest jedną z głównych przyczyn utraty pamięci na starość. Używając fachowej terminologii: udowodniono, że katechiny w zielonej herbacie zapobiegają nagromadzeniu warstw amyloidowych i zmniejszają kumulowanie się fosforylowanych białek tau [15,16] – to właśnie te dwa procesy towarzyszą chorobie Alzheimera i prowadzą do utraty pamięci i funkcji kognitywnych (myślenie, wyprowadzanie wniosków, uczenie się itp.)
A nie tylko katechiny mogą tu pomóc. Według badań również L-theaniny, „relaksujące” aminokwasy zawarte w herbacie zielonej i matcha, poprawiają pamięć i zmniejszają utratę zdolności funkcji kognitywnych w momencie starzenia się [17]

Zdrowe kości

Zielona herbata może być też korzystna dla zdrowia kości. Badania sugerują, że zarówno zielona, jak i czarna herbata może na nie dobrze wpływać, jednak więcej dowodów naukowych wspiera teorię o korzyściach płynących z zielonej herbaty. Jedne z nich pokazują, że EGCG może zmniejszyć ilość osteoklastów, czyli komórek, które niszczą kości, a jednocześnie zwiększyć ilość i aktywność osteoblastów, czyli komórek budujących kości [1]. Sięganie po matchę i zieloną herbatę jest więc również świetnym wyborem z punktu widzenia osób, które chcą mocnych kości teraz i w przyszłości. To szczególnie ważne dla kobiet po okresie menopauzy, które muszą chronić się przed skutkami osteoporozy. Zielona herbata może też być pomocna przy leczeniu złamań.


Zdrowa jama ustna i świeży oddech dzięki zielonej herbacie

Zależy ci na zdrowiu jamy ustnej? Zielona herbata może pomóc w zachowaniu zdrowych dziąseł i zębów a także zmniejszyć nieświeży oddech.
Pośród wielu udowodnionych naukowo właściwości zielonej herbaty wymienia się silne działanie antybakteryjne przeciwko bakteriom, które powodują niszczenie dziąseł i zębów. [18] Stosowana jako płukanka do ust zmniejsza płytkę nazębną i choroby dziąseł, co udowadniają ostatnie badania przeprowadzone na 110 mężczyznach [19]. A co ważne dla szerokiej publiczności, wiele badań udowodniło, że zielona herbata zmniejsza nieświeży oddech bo działa dezynfekcyjnie i odświeżająco. [20, 21].

Podsumowanie

Lepsza pamięć czy szybszy metabolizm, zdrowe zęby i kości a nawet piękna cera – wiemy już, że zielona herbata a w szczególności matcha może pomóc na niejeden problem zdrowotny. Wielu z nas potrzebuje czegoś, co jednocześnie uspokoi i pomoże się skoncentrować, zamiast zwiększać już i tak wysoki poziom stresu jak kawa. Wybieranie ekologicznych herbat daje pewność, że skorzystamy na wszystkich niezwykłych właściwościach herbaty, jednocześnie unikając potencjalnie szkodliwych substancji chemicznych i pomagając środowisku.

Wypróbuj nową linię herbaty matcha od Pukka Herbs: Ginseng Matcha Green, Clean Matcha Green, Mint Matcha Green, Turmeric Gold. 

Źródła:
1. Shen CL, Chyu MC, Wang JS. Tea and bone health: steps forward in translational nutrition. Am J Clin Nutr. 2013 Dec;98(6 Suppl):1694S-1699S.
2. Adcocks C, Collin P, Buttle DJ. Catechins from green tea (Camellia sinensis) inhibit bovine and human cartilage proteoglycan and type II collagen degradation in vitro. J Nutr. 2002 Mar;132(3):341-6.
3. Afzal M, Safer AM, Menon M. Green tea polyphenols and their potential role in health and disease. Inflammopharmacology. 2015 Aug;23(4):151-61.
4. Khokhar S, Magnusdottir SG. Total phenol, catechin, and caffeine contents of teas commonly consumed in the United kingdom. J Agric Food Chem. 2002 Jan 30;50(3):565-70.
5. Weiss DJ, Anderton CR. Determination of catechins in matcha green tea by micellar electrokinetic chromatography. J Chromatogr A. 2003 Sep 5;1011(1-2):173-80.
6. Dulloo AG et al. Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans. Am J Clin Nutr. 1999 Dec;70(6):1040-5.
7. Basu A et al. Green tea supplementation affects body weight, lipids, and lipid peroxidation in obese subjects with metabolic syndrome. J Am Coll Nutr. 2010 Feb;29(1):31-40.
8. Carter BE, Drewnowski A. Beverages containing soluble fiber, caffeine, and green tea catechins suppress hunger and lead to less energy consumption at the next meal. Appetite. 2012 Dec;59(3):755-61.
9. Huang J et al. The anti-obesity effects of green tea in human intervention and basic molecular studies. Eur J Clin Nutr. 2014 Oct;68(10):1075-87.
10. Rao TP, Ozeki M, Juneja LR. In Search of a Safe Natural Sleep Aid. J Am Coll Nutr. 2015;34(5):436-47.
11. Nobre AC, Rao A, Owen GN. L-theanine, a natural constituent in tea, and its effect on mental state. Asia Pac J Clin Nutr. 2008;17 Suppl 1:167-8.
12. Mason, R. (2001). 200 mg of Zen. Alternative & Complementary Therapies.
13. Heinrich U et al. Green tea polyphenols provide photoprotection, increase microcirculation, and modulate skin properties of women. J Nutr. 2011 Jun;141(6):1202-8.
14. Assuncao M, Andrade JP. Protective action of green tea catechins in neuronal mitochondria during aging. Front Biosci (Landmark Ed). 2015 Jan 1;20:247-62.
15. Hügel HM. Brain Food for Alzheimer-Free Ageing: Focus on Herbal Medicines. Adv Exp Med Biol. 2015;863:95-116.
16. Chesser AS et al. Epigallocatechin-3-gallate enhances clearance of phosphorylated tau in primary neurons. Nutr Neurosci. 2016 Jan;19(1):21-31.
17. Kakuda T. Neuroprotective effects of theanine and its preventive effects on cognitive dysfunction. Pharmacol Res. 2011 Aug;64(2):162-8.
18. Araghizadeh A, Kohanteb J, Fani MM. Inhibitory activity of green tea (Camellia sinensis) extract on some clinically isolated cariogenic and periodontopathic bacteria. Med Princ Pract. 2013;22(4):368-72.
19. Sarin S et al. Preliminary Clinical Evidence of the Antiplaque, Antigingivitis Efficacy of a Mouthwash Containing 2% Green Tea - A Randomised Clinical Trial. Oral Health Prev Dent. 2015;13(3):197-203.
20. Lodhia P et al. Effect of green tea on volatile sulfur compounds in mouth air. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2008 Feb;54(1):89-94.
21. Morin MP et al. Green tea extract and its major constituent epigallocatechin-3-gallate inhibit growth and halitosis-related properties of Solobacterium moorei. BMC Complement Altern Med. 2015 Mar 10;15:48.

Sebastian Pole

Sebastian Pole

Sebastian Pole jest konsultantem ajurwedy, współzałożycielem i głównym zielarzem w Pukka Herbs.

Sebastian jest zarejestrowanym członkiem Ayurvedic Practitioners Association. Został zielarzem w celu korzystania z zasad ajurwedy (starożytnej sztuki mądrego życia), aby pomagać wzmacniać zdrowie. Posiada Licencjat Ziołolecznictwa, dyplom Oriental Herbal Medicine i jest certyfikowanym Konsultantem Ajurwedy.

Sebastian Pole prowadzi swoją własną praktykę zielarską w Bath i odbywa staż kliniczny od 1998 roku. Jego zainteresowania skupiają się również na tematyce organicznych upraw ziół, jest bardzo zaangażowany we wspieranie rozwoju zrównoważonych, organicznych upraw ziół. Posługuje się płynnie Hindi, jest zarejestrowanym nauczyciel jogi i jest pasjonatem prowadzenia biznesu, który przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym w cały proces. Jego misją jest pozytywne wpływanie na życie ludzi poprzez odkrywaniem przed nimi niezwykłej mocy roślin.

Sebastian mieszka ze swoją rodziną na zachwycającej farmie - dwóch akrach lasu i ogrodu- w Somerset , gdzie hoduje ponad 100 gatunków roślin i drzew o właściwościach leczniczych. Jego ulubionymi ziołami są lukrecja, rumianek, jeżówka, serdecznik pospolity, waleriana, bazylia azjatycka i nagietek.

Autor ksiązki " Ayurvedic Medicine, The Principles of Traditional Practice" (Elsevier 2006).

Czytaj artykuły eksperta

Polecamy Biowitalni.pl

Dlaczego Biowitalni?

Jesteśmy pasjonatami zdrowia i dobrego samopoczucia.Biowitalni to miejsce i ludzie, którzy chcą czerpać siłę i wiedzę z natury.

więcej o nas...

Zapisz się i zyskaj 5% na pierwsze zakupy

My także nie lubimy spamu więc będziesz otrzymywał(a) tylko wartościowe informacje